Behandling av hälsporre

Smärta i fotsulorna, som hälsporre eller plantarfasciit, inträffar närmare bestämt i den nedre delen av hälen – även om den kan sprida sig genom hela foten eller ha en annan infallspunkt. Denna smärta orsakas ofta av överdrivet tryck på fötterna, vilket gör att ligamenten brister och detta skapar intensiv smärta och stelhet i hälen.

Orsaker till hälsporre eller plantarfasciit

Hälsporre orsakas främst av:

  • Övervikt
  • Graviditet
  • Långa arbetsdagar
  • Dåliga skor
  • Att man är plattfot eller har mycket höga fotvalv

Symtom på hälsporre

Symtomen på detta tillstånd är i allmänhet:

  • Smärta
  • Hetta under hälen (eller i hela foten)
  • Styvhet

Detta problem förekommer i allmänhet endast i en fot, även om det kan påverka båda fötterna.

Tillståndet är mycket starkare på morgonen när du tar dina första steg efter en lång natts sömn, men också om du har suttit ner eller om du har vilat under en lång tid. Du kan också känna det efter en hel dag av träning eller någon annan aktivitet som har hållit dig på dina fötter.

Smärtlindrande behandling för fotsulorna

Innan du börjar behandla smärtan är det ytterst viktigt att minska inflammationen.

Huskurer

barfota

Det första du behöver göra är att gå barfota så länge som möjligt, och kyla med is åtminstone fyra gånger om dagen, i 20 minuter varje gång. Detta bidrar till att minska inflammation i det drabbade området.

Du bör sätta ett stöd i dina skor som stöder fotvalvet för att minska smärtan.

Ägna minst 20 minuter om dagen åt att göra stretchövningar.

Ta något antiinflammatorisk läkemedel – t.ex. ibuprofen – som kan vara till stor hjälp för att lindra inflammationen, men gör det med måtta.

Medicinska behandlingar

Om den antiinflammatoriska medicinen inte ger den effekt du letar efter kan du prova en mycket starkare och mer effektiv behandling, i form av en kortisoninjektion. Dessa injiceras direkt i den drabbade ligamentet, i hälen eller fotvalvet. Efter det appliceras en elektrisk ström som hjälper kortisonet att tränga igenom huden och in i muskeln. Det gör inte ont.

Din specialist kan också rekommendera sjukgymnastik där du sträcker ut senorna. Du får också lära dig övningar för att stärka de nedre benmusklerna.

I vissa allvarliga fall behöver du använda nattspjälor som hjälper till att sträcka ut vaden och fotvalvet. Detta är till nytta genom att hålla foten böjd och sträcka ut senorna, som därigenom lindrar smärtan och stelheten, framförallt på morgonen.

Du kan också använda ortopediska inlägg i dina skor som hjälper till att fördela belastningen på foten. Det förebygger och förhindrar ännu större skador på senorna.

Kom ihåg…

Det är absolut viktigt att du håller ett öga på alla symtom du har. Om du inte märker någon förbättring efter påbörjad behandling med olika huskurer är det bäst att du omedelbart träffar en specialist och följer den behandling som hen rekommenderar.