Äppelskal hjälper dig att gå ner i vikt

Äppelskal

Det gamla anglosaxiska talesättet ”ett äpple om dagen håller doktorn borta” är inte långt ifrån sanningen. Vad du förmodligen däremot inte visste är att äppelskal hjälper dig att gå ner i vikt.

Hälsofördelarna med äppelskal

Den kemiska föreningen som ger skalen hos äpplen deras vaxartade glans bär flera fördelar för hälsan: styrka för muskeluppbyggnad tillsammans med egenskaper som hjälper dig att tappa och upprätthålla vikten.

Äppelskal innehåller ursolsyra, vilket förebygger muskelförtvining. Ursolsyra håller även kolesterol och socker i blodet under kontroll, vilket hindrar deras nivåer från att stiga. Detta innebär att ett äpple om dagen verkligen kan göra underverk för integrerad hälsa.

Vikten av äppelskal upptäcktes efter att Dr Adams, en amerikansk expert på hur hormoner påverkar kroppen, började söka efter ett läkemedel för att stoppa muskelförtvining som skulle hålla pensionärer starka och minimera risken för frakturer som är svåra att läka.

Enligt den här läkaren är muskelförtvining ganska ofta kopplat till sjukdom och åldrande. Det förlänger sjukhusvistelser, försenar återhämtning och i vissa fall hindrar det människor från att återvända hem. Muskelförtvining är inte väl utforskat och det finns för närvarande ingen medicin för det. För att lösa problemet studerade Adams, från University of Iowa, de genetiska förändringar som skedde under muskelatrofi.

Dr Adams matade labbråttor med en normal kost med små mängder av denna förening, och genomförde hälsotester på dem. Vad han fann var att dessa små djurs muskler växte sig större, och de hade bättre kontroll över dem beroende på hur mycket de konsumerade av denna förening som finns i äppelskal.

Fördelarna slutade dock inte där. De råttor som matades med äppelskal hade lägre fettnivåer i blodet, som kolesterol och andra artärigensättande fetter som skadar hjärtat, och de hade ungefär en tredjedel mindre kroppsfett.

Ursolsyra tros också stärka effekterna av insulin och insulinliknande tillväxtfaktorer – två viktiga hormoner för muskeltillväxt. Dr Christopher Adams betonade vikten av en balanserad kost för att uppnå dessa resultat.

Denna förening, ursolsyra, är primärt koncentrerad i äppelskal men finns också i blåbär, plommon, basilika, oregano och timjan.

Konsumtion av äppelskal kan också öka mängden brunt fett i kroppen som får oss att bränna mer kalorier och därmed gå ner i vikt. Så nu vet du att från och med nu borde du verkligen äta ett äpple om dagen. Utöver de näringsämnen du får i dig kommer det att hjälpa dig att gå ner i vikt och bygga muskler.