9 livsmedel som bekämpar depression

Visste du att kryddig mat kan vara bra för att bekämpa depression? De aktiva ingredienserna stimulerar produktionen av endorfiner och förbättrar humöret.
huvud

Depression drabbar miljontals människor runt om i världen. Alla upplever det på olika sätt och om problemet inte behandlas kan det avsevärt påverka livskvaliteten.

Dåligt humör, sorg och brist på intresse för att göra saker är de vanligaste symtomen men långt ifrån de enda. De kan komma gradvis och beror på hur allvarlig depressionen är.

Att undkomma depression händer inte på en dag, men det är heller inte omöjligt. Stöd från andra, en bra attityd och ett intag av vissa näringsämnen är de första stegen för att komma ur det.

Den kemiska sammansättningen i viss mat har en positiv effekt på hjärnans funktioner genom att styra de hormoner som upprätthåller rätt känslomässiga tillstånd.

Därför vill vi idag dela med oss av 9 livsmedel som kan bekämpa symtomen på depression.

1. Melass

Denna substans utvinns från sockerrör och har en kemisk sammansättning känd som uridin som påverkar nervsystemet, förbättrar koncentrationen och kan bekämpa symtomen på depression.

Det är dock inte för alla eftersom melass är rikt på socker och kan därför vara farligt för de med diabetes och fetma.

2. Kanel

kanel

Kanel används vid tillredning av desserter och andra recept, men kan faktiskt bekämpa symtomen på depression genom att kontrollera blodsockernivån.

Det är inte alla som vet om det men dina blodsockernivåer kan påverka ditt humör.

3. Bananer

De har en söt smak och går bra ihop med andra smaker. Den största fördelen mot symtomen på depression ligger dock i innehållet av magnesium och kalium, som är bra för att minska kortisolnivåerna, s.k. stresshormonet.

4. Fullkornshavre

havre

Fullkornshavre är en naturligt källa till B-vitaminer  (B1, B5, B6 och B9) och innehåller fibrer som främjar matsmältningen samt balanserar blodsockret så att du inte blir lika lätt irriterad.

Det är även en källa till tryptofan, som är en viktig aminosyra vid framställningen av serotonin, en signalsubstans som motverkar depressivt beteende.

5. Fisk

Fisk är en källa till protein och viktiga fettsyror som är bra när man vill hålla vikten och njuta av god kardiovaskulär hälsa. När det kommer till depression rekommenderas fisk starkt eftersom de är rika på viktiga fettsyror, vars brist kan kopplas till depression.

Följande fiskar är bäst:

  • Lax
  • Tonfisk
  • Sardin
  • Makrill
  • Ansjovis

6. Mörk choklad

choklad

Den mörka chokladen måste vara gjord på minst 65% kakao. Den är rik på antioxidanter och innehåller även selen som stärker minnet, motverkar åldrande och förbättrar humöret.

Om du äter upp till 32 g choklad om dagen kan du sänka dina kortisolnivåer (stresshormonet).

7. Nötter

Nötter är en vegetarisk källa till omega 3, ett essentiellt näringsämne som bekämpar symtomen på depression, minskar högt kolesterol och kardiovaskulära problem.

En näve valnötter eller mandlar varje dag räcker för att dra nytta av fördelarna.

8. Peppar

peppar

Kryddorna som används i cayennepeppar innehåller capsaicin, som är bra för att minska symtomen på depression genom att stimulera produktionen av endorfiner.

9. Gröna bladgrönsaker

Gröna bladgrönsaker är rika på vitaminer, mineraler och antioxidanter som har en positiv påverkan på nervsystemet och hjärnan. De bidrar med vitamin B, C och folsyra som minskar stress.

Spara

Spara

Spara