8 tips för en perfekt figur i trettioårsåldern

januari 8, 2018
Visste du att vätska och att få tillräckligt med sömn är lika viktigt som en hälsosam kost när det kommer till att få den figur som du vill ha?

Alla vill ta hand om sin kropp och ha en perfekt figur i trettioårsåldern, men när man når denna ålder börjar metabolismen att sakta ner, och den kommer fortsätta göra detta.

Detta behöver inte komma i vägen för att du ska ha en perfekt figur i trettioårsåldern. Du behöver bara ta hand om dig själv och lära dig hur man blir hälsosam.

Det är enklare än vad du tror och allt du behöver göra är att följa dessa steg.

Tips för en perfekt figur i trettioårsåldern

Ta hand om kosten

Hälsosam mat på gafflar

Först och främst: du behöver tänka på vad du äter. Kom ihåg att då din metabolism börjar sakta ner kommer det bli enklare att gå upp i vikt.

Detta innebär att du måste ta hand om din kost och undvika att äta för mycket.

Ät oftare men i mindre mängder. Kom ihåg att en av hemligheterna till en bra kost är att äta små mängder men regelbundet.

Detta kommer förhindra att du går och är hungrig under dagen. När du äter lite och ofta så kommer du även aktivera din metabolism.

Kom ihåg att varje typ av livsmedel har specifika fördelar och om du kombinerar dem vid rätt tid så kommer detta vara fördelaktigt både för din hälsa och din figur.

Respektera dina sängtider

Tro det eller ej men om du inte får tillräckligt med sömn så kan det leda till att du går upp i vikt.

Utöver att få ordentligt med sömn så bör du även:

Ta en avslappnande dusch och läs lite innan du går och lägger dig. Du kommer märka hur enkelt det är att somna.

Träna

Springa vid bro

Du måste inte ha ihjäl dig själv på gymmet för att få tillräckligt med träning. Allt du behöver göra är att träna 30 minuter mellan 4 och 6 gånger per vecka.

Du kan få samma fördelar från att träna en och halv timme i måttlig takt några gånger per vecka. Se bara till att du inte sliter ut dig alltför mycket.

Kontrollera din metabolism

Då detta är den tid då din metabolism kommer börja gå långsammare bör du äta livsmedel som kommer hjälpa dig med att snabba på den.

Försök att inkludera följande i din kost:

  • Chilipeppar
  • Te
  • Broccoli
  • Soppor
  • Livsmedel som är rika på kalcium

Drick vätska

Kvinna som dricker vatten

Det är viktigt att du dricker eftersom det hjälper dig att minska hungern och främjar viktminskning genom att ta bort salt och vätskeretention.

Det hjälper även matsmältningen och snabbar på din metabolism. Som du vet, ju mer du aktiverar din metabolism, desto enklare kommer det bli för dig att få den figur som du vill ha.

Ät livsmedel som är rika på C-vitamin

Om du vill ha en perfekt figur i trettioårsåldern så bör du inkludera livsmedel som är rika på C-vitamin, protein och fibrer i din kost. Detta är idealiska energikällor att börja dagen med.

Se till att äta:

  • Havre
  • Ägg
  • Apelsiner
  • Kiwi

Du kan exempelvis börja med ett äpple, lite tonfisk eller en fruktsmoothie innan dina huvudmåltider. Detta är näringsrika, hälsosamma alternativ som snabbt kommer minska dina hungerkänslor.

Te

Koppar med te

Lägg till te i din kost. Du kan hitta många utsökta och hälsosamma alternativ i affären.

Det är en bra idé att börja dagen med exempelvis en kopp grönt te.

Utöver att ge kroppen ordentligt med energi så kommer detta även ta hand om hjärtat, minska vätskeretention och främja borttagandet av gifter.

Om du tycker om sötsaker bör du vara försiktig med vilka du väljer

Det är inte alla sötsaker som är likadana. Om du exempelvis tycker om godis så måste du välja vilka sorter du skall äta. Om du känner att du vill ha något sött på kvällen så prova med lite mörk choklad.

Detta är ett mycket hälsosammare alternativ än produkter som innehåller mycket socker.

Du bör förstås fortfarande vara försiktig med dina portioner. Kom ihåg att allt bör tas med måtta, och detta gäller speciellt för produkter som innehåller mycket socker.

Följ dessa rekommendationer och du kommer märka av skillnaden!

MER FÖR DIG