8 superlivsmedel som hjälper dig att bränna magfett

När fett samlas vid magen är det mer än ett skönhetsproblem - det är ett hälsoproblem också. Men det finns vissa livsmedel som kan hjälpa dig bränna allt det magfettet helt naturligt.

Att fett samlas vid magen är inte bara ett problem för figuren utan också för hälsan.

Eftersom magen omringar ett flertal livsviktiga organ är det farligt att tappa kontrollen över detta område. Det kan leda till allvarliga störningar i stil med högt blodtryck, diabetes och fettlever.

Även om risken från början är väldigt liten kan sjukdomar långsamt byggas upp som påverkar din livskvalitet.

De goda nyheterna är att det finns en hel del du kan göra åt saken. Särskilt viktigt är att du håller en hälsosam kost och försöker att motionera regelbundet.

Dessa vanor hjälper dig att förbättra din basalomsättning och optimera processen din kropp går igenom varje gång den behöver bryta ner fett till energi. Faktum är att vissa livsmedel har egenskaper som har en positiv påverkan på nedbrytningen av fetter i kroppen.

Idag vill vi dela med oss av de 8 bästa livsmedlen så att du kan inkludera dem mer regelbundet i din vardagliga kost och rutin, och i slutändan: bränna mer magfett!

1. Mandlar

2-almonds

Mandlar innehåller hälsosamma fetter som sänker den dåliga kolesterolhalten, och minskar den ångest som får dig att tröstäta.

Tack vare den höga magnesiumhalten stöttar mandlar din kropps muskeluppbyggnad och din prestanda i fysiska aktiviteter.

Dessutom är mandlar rika på fibrer som förbättrar matsmältningen och förlänger mättnadskänslan du får efter en måltid. De lugnar även inflammationer.

Se även: 9 anledningar att äta avokadokärnan

2. Vattenmelon

Vattenmelon är världskänt som ett superlivsmedel som hjälper dig bränna magfett.

Den består till 91 % av vatten, men erbjuder även antioxidanter, vitaminer och mineraler som hjälper till att rensa din kropp.

Att äta vattenmelon gör det lättare för dig att hålla hungern och aptiten under kontroll. Dessutom är melon väldigt fattigt på kalorier, vilket är en stor bonus i ditt viktminskningsprogram.

Det är även värt att nämna att vattenmelon är en bra källa till B-vitaminer, vitamin C, kalium och magnesium.

3. Bönor

3-beans-1

Bönor är mättande, bränner magfett och tillhör de allra bästa livsmedlen för dig som vill bygga muskler.

Den höga vattenlösliga fiberhalten hjälper dig undvika fettsamling i kroppen och minskar mängden lipider som bildas i artärerna.

Tack vare proteinhalterna är bönor även utmärkt som ”energimat”, genom att förbättra fysisk prestanda i sport och träning.

4. Gurka

I 100 g gurka finns det endast 45 kalorier, då grönsaken består av 90 % vatten. Dessa egenskaper gör det till både ett förfriskande och fettbrännande alternativ till din kost. Dessutom går gurkan hand i hand med nästan vilken kost eller diet som helst.

Gurkor innehåller vitaminer, mineraler och kostfibrer som främjar nedbrytning av gifter och vätskesamlingar i din kroppsvävnad. De förbättrar också din matsmältning och som grädde på moset är de bra för hyn, tack vare B-vitaminer och vitamin C.

5. Havregryn

Ekologiskt odlade havregryn är bland de bästa källorna till fiber du kan äta.

De kontrollerar den där mäktiga aptiten, stabiliserar blodsockernivåerna och ökar den energi du har tillgång till varje dag. Vi rekommenderar att du äter havregryn främst till frukost men du kan äta det när som helst då du slås av en hungerimpuls och vill spara på kalorier.

6. Linfrön

Linfrön är bland de bästa källorna till vegetabiliska omega-3-fettsyror som finns. Ett essentiellt näringsämne som bekämpar inflammationer och minskar fettsamling.

De innehåller fibrer som kontrollerar överflödiga kaloriintag och höga kolesterolhalter. Dessutom innehåller dem en typ av kemisk sammansättning som bränner fett helt naturligt och minskar kroppsmassa.

7. Olivolja

5-olive-oil

Folk som tillsätter olivolja till sin vardagskost har en mindre risk att få i sig mättade fetter än folk som inte gör det.

Omättade fetter minskar suget efter att småäta och bekämpar inflammationer som annars skulle kunna hindra viktminskning.

Besök denna artikel: Huskurer med olivolja

8. Tomater

En stor tomat innehåller bara 33 kalorier men har ändå stora mängder lykopen och essentiella mineraler. Vardaglig förbrukning stabiliserar lipidnivåerna i blodomloppet och förbättrar din metabolism så du bättre kan förhindra magfett.

Tomater innehåller även antioxidanter och vitaminer som på lång sikt hjälper till att förhindra olika typer av cancer, hjärtsjukdom och störningar som associeras med tidigt åldrande.

Är du redo att lägga till dem i din vardagskost? Även om inget av livsmedlen kan trolla bort ditt magfett mirakulöst kan regelbundet bruk av dem ha många fördelar som hjälper dig nå din önskade vikt.

Spara