8 saker du kan göra för att hålla din hjärna i form

Visste du att sömnen är fundamental för vår hjärna för att vi ska kunna utföra dagens sysslor? Försök att sova inst 7 timmar utan avbrott
läsa

Under årens lopp förlorar kroppens alla organ sin förmåga att optimalt utföra sina funktioner. Därför har många människor börjat anamma vanor för att hålla sig i form och motverka att livskvaliteten försämras.

Det är dock inte tillräckligt många som ägnar tillräckligt med uppmärksamhet åt hjärnan, som vanligtvis drabbas mest av ålderdomen och som utan träning kan få psykiska problem, minnesförlust och sömnsvårigheter, mm.

Att ha en bra hjärna som är kognitivt stark är något som kan uppnås med goda vanor och motion. Vi kommer därför i den här artikeln att dela med oss av 8 tips du kan använda för att hålla din hjärna i form.

1. Regelbunden fysisk aktivitet

cykla

Fysisk träning stärker hjärncellerna och kopplingarna mellan dem, och det tros att det kan stimulera skapandet av nya nervceller. Träning förbättrar blodflödet, motverkar hjärt- och kärlproblem och minskar risken för alzheimers och andra demenssjukdomar.

Det finns bevis för att din hjärna drar nytta av fysisk aktivitet, speciellt i samband med en hälsosam kost, mental aktivitet och social interaktion.

Följande rekommenderas:

  • Cykling
  • Trädgårdsodling
  • Spela fotboll
  • Dans
  • Hoppa rep

Läs: Den bästa träningen för fettförbränning

2. Hälsosam kost

Om du har en dålig kost leder det till slut till högt kolesterol och andra kardiovaskulära problem som ökar risken för hjärnskador.

En kost med en låg fetthalt och lågt kolesterol, baserat på grönsaker, frukt och spannmål skyddar din hjärna och dina hjärnceller.

Dessa livsmedel rekommenderas för din hjärna:

3. Mer social interaktion
mat

Sociala relationer är en del av livet för varje människa sedan barndomen och något som spelar en avgörande roll för den kognitiva utvecklingen i hjärnan.

Delta i kulturella aktiviteter eller någon idrott, då det kan ha en skyddande effekt mot demens.

Följande rekommenderas:

  • Var aktiv i ditt arbete
  • Gå med i lokala grupper
  • Börja dansa
  • Res någonstans

4. Ta det lugnt

Att ständigt bli utsatt för fysisk och psykisk stress kan orsaka långa minnesproblem och svårigheter med inlärningsprocessen. Det bästa är att försöka ha en positiv attityd oavsett vad situationen handlar om. Varför ska man vara stressad?

5. Sov ut ordentligt

sova

Kroppen och din hjärna behöver vila varje natt för att den under dagen ska kunna utföra sina funktioner. Under denna tid tar hjärnan även hand om de kunskaper som den har förvärvat och gör sig av med det som den inte behöver.

Att inte sova ut ordentligt eller att vakna emellanåt kan göra det svårt att sova nästa dag.

Det rekommenderas att man sover minst 7 timmar utan avbrott.

6. Lär dig något varje dag

Inlärningsprocessen börjar när du föds och tar aldrig slut. Minnesträning stärker hjärnan.

Minnesfunktionerna är för det mesta optimala upp till 30 års ålder. Efter det är det viktigt att du läser, skriver, spelar spel eller sysslar med någon annan liknande aktivitet för att hålla igång hjärnan.

7. Läs en bok varje vecka

läsa

Det är fantastiskt hur något så roligt som att läsa kan hjälp din hjärna och hålla den i trim. Att läsa höjer koncentrationen och främjar förbindelser mellan nervcellerna, och det är ett av de bästa sätten att bekämpa minnesförlust.

Läs: Upptäck 5 sätt att öka blodflödet till hjärnan

8. Spela spel

Det bästa sättet att hålla sig mentalt ung är genom lek och spel. Det är något som motverkar stress och förbättrar den psykiska hälsan, så gör det så ofta du kan. Det finns inget man är för gammal för att göra!

Spara

Spara