8 naturliga huskurer för att kontrollera nervös ångest

april 10, 2018
För att lindra ångest är det en bra idé att träna och undvika allt som kan påverka lugnet, som alkohol eller tobak.

Ångest är något vi alla upplever ibland. Det är ett naturligt tillstånd som gör oss på alerten för att bättre kunna reagera på svårigheter. Men när ångesten blir konstant och händer utan anledning utvecklas det till ett problem med symptom som är irriterande för kroppen. Lär dig att kontrollera nervös ångest med några huskurer!

Symptom som visar sig om du har ångest

  • Insomnia, rastlös sömn
  • Tung andning
  • Yrsel
  • Starka hjärtklappningar
  • Irritation, ilska
  • Matsmältningsproblem
  • Ökad respiratorisk och hjärtfrekvens
  • Kvinnor kan uppleva starkare symptom innan mensen
  • Klump i halsen
  • Torr känsla i munnen
  • Oförmåga att vara still och koncentrera sig på något

Ångestsymptom börjar med en brist på kontroll över sina känslor. Panikattacker kan uppstå, samt hysteriska episoder som påverkar både din mentala hälsa och din familj.

Ångest och känslor

Det är väldigt svårt för dig att lugna dig i en situation där det inte händer något utöver det vanliga. Du börjar känna ganska stark permanent press och det påverkar kroppen, vilket bl.a. leder till följande symptom:

Naturliga huskurer för att hjälpa mot ångest

Det finns ett flertal huskurer som kan användas för att motverka ångest och hjälpa till att lindra vanliga symptom.

Om huskurerna inte hjälper dig bör du uppsöka hjälp från en specialist.

Daglig träning

Kvinna som tränar

Att gå på promenad och cykla är väldigt rekommenderat för att kontrollera nervös ångest.

Meditation

Det är väldigt rekommenderat eftersom det får kroppen att slappna av. Med andningstekniker kan du förhoppningsvis börja kontrollera din stress.

Undvik koffein och alkohol för att kontrollera nervös ångest

Kaffe i kopp

Om du upplever stressiga perioder är det viktigt att du slutar dricka koffein.

  • Du kan byta ut det mot koffeinfritt kaffe eller te: te är ett gott och  bra alternativ eftersom det är naturligt.

Tillskott med vitamin B och magnesium

Om du lider brist på magnesium kan du ta tillskott eller äta livsmedel som innehåller det; det får dina muskler att slappna av, minskar hjärtklappningar och bekämpar symptomen på ångest.

Om du följer en vegetarisk eller vegansk kost bör du prata med din läkare om dina B-vitaminnivåer. Om du behöver tillskott kommer din läkare att upplysa dig om det.

Glöm inte att en brist på vitamin B också kan ge upphov till ångest.

Ät havre

Havre och ägg

Havre är bra för att få ditt nervsystem att slappna av och innehåller stora mängder kolhydrater som ökar serotoninnivåerna i hjärnan.

Serotonin är det hormon som gör kroppen lugn och glad. En frukost med havre och frukt är ett hälsosamt sätt att börja dagen på.

Kamomillte

Kamomill används ofta i teer på grund av sina många hälsoegenskaper.

Det har faktiskt sövande egenskaper som lindrar stress och ångest. Det är även till stor hjälp när du vill somna och har en avslappnande effekt på dina muskler.

Det hjälper också till att lugna nerverna i magen, vilket i sin tur hjälper matsmältningen.

  • Drick en kopp kamomillte innan du går till sängs: det kommer hjälpa dig att vila och du kommer känna dig mer avslappnad.

Passionsblomma

Passionsblomma och gröna löv

Passionsblomma har många fördelar som hjälper mot insomnia och problem kopplade till dina nerver, matsmältningen samt gastrointestinala problem.

Det har sövande och lugnande förmågor som hjälper till att kontrollera nervös ångest och stress.

Ingredienser

  • 1 matsked torkad passionsblomma
  • 2 dl vatten

Tillredning

  • Värm upp vattnet och lägg till passionsblomman (använd alla delar av blomman).
  • Täck över och låt stå i 10 minuter.
  • Efter det silar du och dricker vätskan.
  • Du kan dricka det tre gånger per dag.

Sallad för att lugna nerverna

Sallad är väldigt hälsosamt och hjälper till att motverka nervositet och ångest. I det här fallet dricker du det som ett te.

Ingredienser

  • 9 dl vatten
  • 2 dl hackade salladsblad

Tillredning

  • Koka upp vattnet och lägg därefter i salladsbladen.
  • Låt stå i 10 minuter och stäng därefter av värmen.
  • Låt svalna, sila och drick.

Du kan dricka en kopp av det två gånger per dag.

Om dina ångestproblem kvarstår eller om du har frågor, prata med din läkare.

MER FÖR DIG