8 livsmedel som inte är så hälsosamma som du tror

Kan det vara så att du äter något som är skadligt för din hälsa? Många livsmedel verkar vara hälsosamma, men det är alltid bättre att göra dem själv för att se till att de inte har några skadliga ingredienser.
nötter

Har du bestämt dig för att börja leva en hälsosam livsstil? För vissa kan det komma från en önskan att äta hälsosamt, andra vill ha en bättre figur och vissa vill motverka en sjukdom.

Det är dock viktigt att veta att det finns vissa livsmedel som du kanske tror är hälsosamma men som egentligen inte är det, och som till och med kan sabotera dina ansträngningar.

Det beror ofta på felinformation och marknadsföringsstrategier.

Vi kommer här att ge dig en lista över mat som du tror är hälsosam, men som egentligen inte är det.

Förpackade sallader

sallad

Förpackade sallader är mat vi vanligtvis köper i affären, och vi tror att de är hälsosamma.

Även om de är gjorda på en grönsaksbas har de ofta ett lågt näringsvärde.

Det är också vanligt att dessa sallader är frusna i flera veckor. Det innebär att maten inte är färsk och att konserveringsmedel har använts.

Och som om det inte vore nog kommer majoriteten av dessa sallader med dressingar som har mycket salt, sötningsmedel och konserveringsmedel.

Det bästa är att tillreda salladen själv. Det sparar dig inte bara pengar, utan du går också ner i vikt.

Kommersiella smoothies

Det är inte alla smoothies som är likadana. Ibland tror vi att de är hälsosamma, men bara för att något har etiketten smoothie innebär det inte nödvändigtvis att de är hälsosamma.

Kommersiella smoothies har oftast:

  • Raffinerat socker
  • Fett
  • Extra, onödiga kalorier
  • Kemikalier

Det är mycket billigare och enklare att göra din egen smoothie på morgonen. På så sätt ser du till att du använder färska frukter och grönsaker.

Du har även kontroll över portionerna.

Nötblandningar

nötter

Du har säkert köpt torkad frukt och nötblandningar mer än en gång. De säljs i affären och vi köper dem eftersom vi tror att de är hälsosamma.

Om du köper torkade frukt- och nötblandningar i stora mängder ska du veta att de oftast har:

  • Sulfiter som konserveringsmedel
  • Stort fettinnehåll
  • För mycket salt

Om du äter torkade frukter som mellanmål, välj torkade frön eller färska frukter och grönsaker istället.

Granola- och energibars

Många kommersiella granola- och energibars innehåller mycket majssirap, raffinerat socker och både mättade fetter och transfetter.

Det är mycket hälsosammare att göra ditt eget set med energibars. Prova flera recept tills du hittar din favorit.

Produkter med låg fetthalt

Mat som är gjord helt utan fett garanterar inte den viktminskning du kanske letar efter. Faktum är att hälsosamma fetter ger en mättnadskänsla.

Var väldigt försiktig med livsmedel som säger att de inte innehåller något fett alls. De kan ge dig tomma kalorier.

Det bästa du kan göra är att antingen göra maten själv eller äta organisk mat 80% av tiden.

Frusen yoghurt

Frusen yoghurt, också kallat yoghurtglass, är det mest vilseledande som finns. Många tror att de väljer ett hälsosammare alternativ genom att äta det, men det stämmer inte.

Det innehåller stora mängder raffinerat socker. Frusen yoghurt innehåller även artificiella smakämnen.

Om du verkligen vill ha äta frusen yoghurt kan du göra din egen med hjälp av naturlig yoghurt. Sötsätt med stevia och lägg till frukter.

”Hälsosamma” drycker

Dietdrycker eller liknande bör undvikas. Det beror på att de egentligen inte är bättre än att dricka ett glas vanlig läsk.

De är oftast fulla av syntetiska sötningsmedel som har kopplats till cancer. Drick istället kokosnötsvatten, eller blanda riktig frukt i ditt vatten.

Fullkornsvetebröd

bröd

Fullkornsbröd är ett annat livsmedel som många tror är hälsosamt men som inte är det. Etiketten på dessa bröd säger oftast att de är väldigt hälsosamma och att man kan äta dem varje dag.

Men att äta dessa bröd är egentligen precis samma sak som att äta vitt bröd.

Många bröd säger att de innehåller många sädesslag men de är generellt gjorda med raffinerade spannmål.

Du får därför inte så många näringsämnen som du kanske tror från s.k. ”fullkornsbröd”.

Se till att alltid läsa ingredienserna, eller baka själv med glutenfritt bröd, vilket är ännu bättre. Det är inte svårt och du kommer att älska det.