8 livsmedel som hjälper dig att bränna magfett

Hur många känner du som har sett sin mage växa som ett resultat av dålig kost och brist på träning?

Fetma är idag ett av de största problemen i världen.

För många är att bränna magfett en komplicerad men nödvändig uppgift om de vill bli friskare.

Genom att göra det undviker man hälsoproblem såsom hypertoni (högt blodtryck), metaboliskt syndrom, hjärtsjukdom, diabetes och vissa cancertyper.

Det kan vara lockande att vända sig till viktnedgångspiller, men egentligen har dessa negativa bieffekter som går att undvika.

Om du har följande livsmedel i din diet blir det lättare för dig att bränna magfett.

1. Äpplen

roda-applen

Alla äppeltyper är användbara för att bränna magfett. De innehåller mycket fibrer, så de kan hjälpa dig att känna dig mätt utan att behöva äta stora mängder mat.

De är dessutom rika på antioxidanter och innehåller pektin.

Den sistnämnda beståndsdelen hjälper dig att minska fett både på buken och i kroppen rent generellt genom att få fettansamlingar att släppa samtidigt som de begränsar mängden fett kroppen absorberar.

2. Tomater

Tomater är väldigt fördelaktiga för din generella hälsa tack vare det höga innehållet av vitaminer och mineraler. Det är därför tomater är kända för att hjälpa folk förebygga sjukdomar såsom cancer.

Tack vare deras sura natur och innehåll av lykopen är tomater perfekta för att bränna magfett. Vidare kan de hjälpa dig att konvertera fetterna du får i dig till energi, så om du äter tomater regelbundet kommer du att kunna se positiva resultat på kort tid.

Om du äter tillagade tomater får din kropp ännu fler fördelar från lykopenet.

3. Vitlök

Vitlök är ytterligare ett hälsosamt livsmedel som kan hjälpa dig att bränna magfett. Detta på grund av sitt höga innehåll av allicin – en kemikalie som tar bort dåligt kolesterol (LDL).

Allicin förebygger även fettansamling. Du behöver bara äta två vitlöksklyftor varje morgon för att se positiva resultat.

Vi vet att inte alla gillar smaken av vitlök, men tänk på det som en liten uppoffring som kan hjälpa dig att bränna magfett.

4. Mandlar

mandlar

Mandlar hjälper dig att bränna magfett genom att sänka kolesterolet. De är rika på fibrer och tryptofan, vilket får dig att känna dig mättare på kortare tid och hjälper dig att undvika överätning.

Eftersom mandlar har högt proteininnehåll kan de dessutom hjälpa dig att utveckla mager muskelmassa, bättre smälta mat och få hälsosamma tarmtömningar.

Självklart ska du komma ihåg att du lägger till extra kalorier i dieten om du äter för mycket mandel. Det bästa är att äta max 25 gram om dagen.

5. Gurka

Gurka är väldigt användbart för hud och ögon, och snabbar även upp viktnedgång. Gurka är rikt på fibrer och gör dig mättare snabbare. De har dessutom högt vatteninnehåll, vilket gör dem fattiga i kalorier.

Eftersom en hel gurka innehåller runt 45 kalorier är det perfekt för att bränna magfett.

Gurka har även vätskedrivande, avgiftande egenskaper som varsamt stimulerar matsmältningen, och kan därför hjälpa dig att eliminera gifter från kroppen. Gurka har också fördelaktiga effekter på hår och naglar.

6. Havre

Havre i alla dess former är ett av de mest fördelaktiga spannmålen för kroppen. Det är lågt i kalorier, hjälper dig reglera ämnesomsättningen och har rensande egenskaper.

Om din läkare berättat att du börjar få hjärtproblem ska du även veta att havre:

  • Hjälper dig att sänka blodkolesterolet.
  • Förbättrar cirkulationen.
  • Hjälper det kardiovaskulära systemet rent generellt.

Havre hjälper dig dessutom att gå ner i vikt naturligt och håller dig mätt. Ett bra alternativ är att äta havre med lite bär till frukost.

7. Gröna bönor

grona-bonor

Gröna bönor ger dig massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter, proteiner och fiber.

När det kommer till att bränna magfett hjälper de dig att bli mättare utan extra kalorier.

8. Honung

Att ta en sked honung när du vaknar och när du går till sängs kan hjälpa dig att bränna magfett. Honung är ett av de äldsta livsmedlen som använts för sina läkande egenskaper.

Även om honung är sött ska du inte tro att det är samma sak som socker, för socker ger dig inte någon form av näringsvärde, till skillnad från honung.

Om en sked honung verkar för mycket kan du prova att använda det som ett sötningsmedel i ditt kaffe eller te.

Spara