8 anledningar till att du inte kan gå ner i vikt

Att gå ner i vikt handlar inte bara om att äta bra. Det handlar även om att få tillräckligt med vätska och sömn. Lär dig om några av de många anledningarna till varför du kanske gör din egen viktminskning svårare.
våg

Många letar konstant efter sätt att gå ner i vikt. Som du vet är det bevisat att det är viktigt att äta bra och följa en träningsrutin.

Men det är inte allt du bör göra.

Det finns många andra faktorer som påverkar vikten. Det förklarar varför vissa inte kan nå sin idealvikt trots att de följer en hälsosam kost med en strikt kalorikontroll.

Om du känner igen dig, ge inte upp: fortsätt läsa för att upptäcka 8 anledningar som kan förklara varför det är så svårt.

Du glömmer att dricka vatten

glas

De flesta nutritionister rekommenderar att man dricker mellan 6 till 8 glas vatten per dag som ett komplement till en hälsosam kost. 

Vatten är viktigt för att återfukta kroppen och hjälpa alla kroppens funktioner.

Dagligt vattenintag hjälper också till att rena systemet och kontrollerar matbegäret.

Du gör bara konditionsträning

Det stämmer att konditionsträning är väldigt bra för de som försöker bränna fett snabbt, men om du begränsar din träning till bara det kommer du förmodligen inte att nå ditt mål.

Professionella tränare rekommenderar att man kombinerar kondition med styrketräning för att få bättre resultat.

Dina portioner är för stora

skål

Även om maten är hälsosam är det viktigt att förstå att all mat innehåller kalorier, och att äta för mycket kan göra det svårt att gå ner i vikt.

Nötter, olivolja och choklad är exempel på hälsosam mat som ska ätas i små portioner.

Du sover inte tillräckligt

De som har svårt att sova tenderar att gå upp i vikt enklare än de som sover bra.

Sömnproblem påverkar din metaboliska rytm och aktiverar hungerhormon som leptin och ghrelin. 

Leptin sänder signaler till din hjärna att sluta äta, medan ghrelin stimulerar hunger.

De som har insomnia eller som sover mindre än de borde har låga nivåer av leptin och en ökad mängd ghrelin. Det innebär att de tenderar att äta mer och därför är deras vikt högre än den borde vara. 

För att lösa det rekommenderas att du sover minst 8 timmar.

Du sitter hela tiden på jobbet

Dagens moderna livsstil och teknologi får många att sitta en stor del av tiden, för att inte tala om att vi ofta måste sitta i flera timmar på jobbet.

För att det inte ska skapa problem med metabolismen och viktbesvär är det viktigt att man tar många pauser varje dag och, om möjligt, går på en snabb promenad eller ett träningspass.

Du har hormonella problem

Hormonella problem är ett av de största hindren för att gå ner i vikt.

Många tänker inte på det, men det finns hormoner som påverkar den metaboliska aktiviteten och andra processer som är viktiga för att man ska bibehålla en hälsosam vikt.

Hormonella problem som hypotyreos och insulinresistans kan sätta käppar i hjulet för den viktnedgång du vill ha.

Det är viktigt att prata med en läkare om dessa problem, eftersom de ofta kräver behandling och övervakning för att hantera symptomen.

Det är också en bra idé att förbättra dina matvanor och tänka på sitt kaloriintag.

Du är alltid stressad

kvinna

Att ha en stressig livsstil är relaterat till problem med att gå ner i vikt.

Stress ökar mängden av ett hormon som kallas kortisol som, utöver att påverka din emotionella hälsa, ökar din aptit och din fallenhet för att inta mer kalorier.

Du dricker drycker med mycket socker

Läskedrycker som du köper i affären kan aldrig ersätta vatten och färsk juice, då de inte har några näringsämnen och innehåller för mycket socker.

Även om de flesta som dricker läsk ignorerar det kan dessa drycker inte återställa vätskebalansen i din kropp och de innehåller alldeles för mycket kalorier.

Är det du? Som du precis läst finns det många anledningar till att du kanske har svårigheter med att nå en stabil och hälsosam vikt.

Försök att identifiera vilka steg du måste ta, ta dem och tänk på att de alltid ska gå hand i hand med en hälsosam kost och träningsplan.