7 goda vanor för att bekämpa insomni naturligt

januari 29, 2018
Att ha ett bestämt schema kommer hjälpa din kropp att anpassa sig till en rytm för att undvika sömnlöshet och få den sömn du behöver.

Insomni, eller sömnlöshet, har blivit en modern farsot kopplad till uppkomsten av andra fysiska och emotionella åkommor, trots att många ignorerar det. Lyckligtvis kan man bekämpa insomni genom att utveckla goda vanor.

Man drabbas när man har problem att sova eller när man upplever störningar under natten. Eftersom kroppen inte lyckas uppfylla sina funktioner tillräckligt under vilan leder det till vissa reaktioner som kan börja minska ens livskvalitet.

Det mest oroväckande är att många ignorerar de negativa konsekvenserna av det. Många tar inte till några åtgärder förrän något allvarligt drabbar dem.

Det må vara sant att många fall är milda och sporadiska, men det är viktigt att vara uppmärksam på det för att det inte ska överväldiga en. Som tur är kan man bekämpa insomni naturligt.

Vissa dagliga vanor kan trots allt ha en positiv påverkan på din sömnkvalitet.

1. Ät en lätt middag

Ät en lätt middag

Att äta en lätt middag 1-2 timmar innan du går till sängs är viktigt för att förebygga störningar under natten.

  • Att hoppa över middagen kan leda till matsmältningsproblem och hunger, vilket påverkar sömnen.
  • Å andra sidan kan en väldigt tung eller stor måltid orsaka halsbränna och sura uppstötningar, vilket också hindrar dig från att sova bra.

Vi rekommenderar att läsa: 10 konstiga symptom på sura uppstötningar

2. Undvik koffein eller stimulerande medel

Stimulerande drycker, såsom energidrycker eller kaffe, innehåller koffein och andra kemiska ingredienser som kan göra det svårt att sova ordentligt.

  • Dessa substanser håller hjärnan vaken och stör neurotransmittorerna som låter oss sova.
  • Det är viktigt att begränsa din konsumtion av dessa substanser så mycket som möjligt, speciellt på kvällen.
  • Istället är det bättre att dricka naturliga juicer, avkok eller varm mjölk.

3. Följ ett regelbundet schema

Regelbundet schema

Att följa ett etablerat schema för när du går och lägger dig är en av vanorna som kan hjälpa dig att motverka insomni, speciellt om sömnlösheten brukar vara återkommande.

På så sätt kan du vänja kroppen vid att hålla sin dygnsrytm och därmed känna behovet att sova vid samma tid varje dag.

  • Ditt schema måste låta dig få tillräckligt med sömn (minst sju timmar utan störningar).
  • Det betyder även att du ska undvika plötsliga förändringar på helger.

4. Träna regelbundet

Fysisk träning hjälper dig att bibehålla tillräcklig produktion av serotonin – neurotransmittorn som influerar sömnkvaliteten. Det gör träning bra för att bekämpa insomni, utöver att lindra stress och depression.

  • Det är rekommenderat att hänge minst 30 minuter om dagen till träning 3-4 gånger i veckan.
  • Du kan promenera eller utföra kardiovaskulära övningar.
  • Det är även fördelaktigt med intensiv kombinationsträning.

5. Skapa en bra sovmiljö

Inga distraktioner

Miljön vi sover i har mycket att göra med vår sömnkvalitet. Även om vi är vana vid att göra många saker i sovrummet är det bäst att göra det till ett utrymme exklusivt för sömn.

Om du är van vid att jobba eller göra annat i sovrummet är det med andra ord bäst att leta efter andra alternativ.

  • Datorer, TV-apparater och andra saker som distraherar bör förvaras på annat håll i hemmet.
  • Det är viktigt att hålla koll på temperaturen samt att det är tyst och mörkt.
  • Det är även viktigt att se till att du håller sängen ren och bekväm.

6. Meditera för att bekämpa sömnlöshet

Att meditera innan man går till sängs är en speglande övning som utöver att kontrollera ångest och stress även kan bidra till bättre sömnkvalitet. Det är speciellt rekommenderat när sömnlösheten är kopplad till emotionella eller nervåkommor.

  • För att utöva meditation är det viktigt att ha en lugn och tyst miljö samt avstånd till eventuella distraktioner.
  • Det är perfekt att kombinera det med andningsövningar för att få ännu fler fördelar.

Läs även: 7 typer av meditation och deras fördelar

7. Drick avkok som hjälper dig sova

Prova ett avkok

Det finns en rad olika växter vars egenskaper hjälper till att slappna av kropp och sinne, vilket garanterar djup, återställande sömn. Generellt bereds dessa växter som ett avkok, och det är en alternativ behandling för att bekämpa insomni.

De rekommenderade växterna inkluderar:

  • Valerianarot
  • Kamomill
  • Lindblomma
  • Citronmeliss
  • Mejram
  • Boldo
  • Mynta
  • Lavendel

Har du problem att sova? Kämpar du med att få tillräckligt många vilotimmar? Om du på senare tid vridit och vänt dig i sängen utan att somna borde du prova dessa rekommenderade vanor och säga farväl till problemet.

MER FÖR DIG