7 fördelar med att använda chiafrön i din kost

Utöver att få oss att känna oss gladare är chiafrön även en bra naturlig källa till tryptofan. Du kan också använda chiafrön för att få mer energi och gå ner i vikt.
chiafrön

Chiafrön har blivit populära i hela världen sedan 1970. De är del av myntafamiljen och tros komma från södra Mexiko och Guatemala. Legenden säger att de först användes av aztekiska krigare, som använde dem för att få energi innan en strid.

Under de senaste åren har detta livsmedel fått titeln ”superfood”, eftersom det har visat sig att den har många näringsgivande egenskaper som kan vara väldigt användbara för att förbättra hälsan och gå ner i vikt. Även om det inte handlar om en mirakelprodukt eller något liknande har det visat sig att personer som lagt chiafrön i sin kost lättare har lyckats gå ner i vikt.

På grund av detta och även andra anledningar bör du inkludera dem i din dagliga kost. Vi delar med oss av 7 viktiga fördelar med chiafrön som kan hjälpa din kropp.

1. Hjälper dig att gå ner i vikt

chiafrön

En av de främsta anledningarna till att dessa frön används för att gå ner i vikt är för att de är väldigt mättande och hjälper till att kontrollera ångesten som gör att vi äter mer kalorier. Om du äter dem som de är, utan någon tillsatt vätska, expanderar de i magen och skapar en snabb och ihållande mättnadskänsla.

De ger dig även stora mängder fibrer, ett viktigt näringsämne för att kroppen och organen ska fungera ordentligt.

Glöm inte att läsa: Minska bukfett på 8 lätta sätt

2. Sänker blodsockernivån

Fiber är bra för att du ska känna sig mätt längre, men det hjälper även till att reglera blodsockernivån i blodet.

Det finns en studie som utfördes på 11 män och 9 kvinnor med diabetes typ 2, i vilken deltagarna konsumerade 37 gram chiafrön och 37 gram vetekli som del av sin kost i 12 veckor, som komplement till den vanliga behandlingen.

I slutet av studien visade det sig att de som hade ätit chiafrön inte bara sänkte sina blodsockernivåer, utan även  visade på ett lägre blodtryck.

3. Främjar matsmältning

Om du regelbundet äter chiafrön kan du motverka förstoppning och problem med matsmältningen. 

4. Skyddar hjärtat

chiafrön

En av de främsta orsakerna till kardiovaskulära sjukdomar är höga nivåer av kolesterol som blockerar blodkärlen och försämrar cirkulationen. Om cirkulationssystemet har detta problem tar blodet längre tid att nå kroppens celler och hjärtat kan bli lidande.

Chiafrön är därför mycket fördelaktigt eftersom dess egenskaper kan reglera kolesterolnivåerna för att reducera dessa risker.

Fröna bidrar även med essentiella fettsyror och fibrer som kan reducera den inflammatoriska processen i kroppen, som är relaterad till hjärtattacker och kardiovaskulära olyckor.

5. Ger energi

Genom att konsumera chiafrön kan du höja dina fysiska och mentala energinivåer, speciellt om du tränar eller har många dagliga aktiviteter att utföra. Chiafrön innehåller proteiner, mineraler och essentiella fettsyror som ger ordentligt med energi till kroppen.

6. Källa till vegetabiliskt protein

Chiafrön är ett bra alternativ för de som inte vill äta animaliskt protein. Man räknar med att varje portion med 25 gram kan ge dig 4,4 gram protein.

Det är inte den bästa vegetabiliska källan för detta näringsämne, men det är en bra produkt för att du ska få i dig en ordentlig daglig mängd. Du drar dessutom nytta av antioxidanter, vitaminer, essentiella oljor och andra viktiga egenskaper som är fördelaktiga för kroppen.

Läs gärna: Hur du rensar ut gifter från dina njurar

7. Gör dig på bättre humör

chiafrön

Fröna är en bra källa till tryptofan, ett ämne som förbättrar humöret och reglerar aptiten. Denna essentiella aminosyra har en stimulerande effekt för serotoninproduktionen och relaterade neurotransmittorer som förbättrar humöret.

Nu när du vet att de är bra för kroppen kan det vara en bra idé att inkludera chiafrön i din kost. Du kan konsumera dem med vatten eller med andra livsmedel som:

  • Yoghurt
  • Flingor
  • Pasta
  • Sallader
  • Ris
  • Smoothies