7 av de allvarligaste konsekvenserna av dålig sömn

december 17, 2017
Det finns flera skadliga effekter av dålig sömn, varav vissa kan påverka din livskvalitet och ta ut sin rätt på din dagliga rutin.

För att bibehålla god fysisk och mental hälsa är det viktigt att få högkvalitativ, ostörd sömn i 7-8 timmar per dygn. Det låter dig ladda om fysiskt och mentalt, och konsekvenserna av dålig sömn kan vara allvarliga. Kroppen behöver vila för att förbereda sig för en ny dag.

Medan du vilar utför kroppen funktioner som inte kan utföras någon annan gång på dygnet. Samtidigt aktiveras andra mekanismer som influerar dina hormonnivåer.

Många har dock svårt att etablera ett fullvärdigt sömnschema. Det leder till att de ställs inför konsekvenserna under dagen, vilket påverkar livskvalitén.

Det kan vara lätt att ignorera till en början, men med tiden kommer du få hälsoproblem som förvärras om du inte tar kontroll över ditt sömnproblem.

Eftersom många ignorerar det vill vi idag diskutera sju av de allvarligaste konsekvenserna av dålig sömn.

1. Högt blodtryck

Högt blodtryck

Först och främst kan brist på sömn, eller sömnlöshet, påverka din kardiovaskulära hälsa. Det kan leda till en höjning av blodtrycket, vilket tvingar ditt hjärta att jobba snabbare än det borde.

  • Personer som sover mindre än sju timmar om dygnet har vanligtvis ett systoliskt blodtryck på upp till 123. Det bästa är om det ligger under 120.

Lär dig mer om högt blodtryck: 5 andningstekniker för att sänka ditt höga blodtryck

2. Matsug

En av anledningarna till varför sömnlöshet associeras med viktuppgång är att ditt sug efter mat faktiskt ökar när du borde vila. Att inte sova ordentligt ökar leptinnivåerna. Detta hormon ansvarar för att kontrollera din aptit när du fått tillräckligt att äta.

Istället produceras ett hormon som stimulerar aptiten vid namn grelin. Det får dig att äta mer än du borde.

3. Nedsatt energiförbrukning

Minskad energiförbrukning

En av konsekvenserna av dålig sömn är att det direkt påverkar din ämnesomsättning. Eftersom du upplever trötthet sänks din energiförbrukning. Personer med sömnproblem är mindre benägna att vara fysiskt aktiva. Det leder till ansamling av fett och för hög kaloribalans.

4. Koncentrationssvårigheter

Vidare kan din hjärna också påverkas av konsekvenserna av dålig sömn, vilket försämrar prestationsförmågan under dagen. På grund av trötthet kan du inte koncentrera dig eller utföra normala kognitiva processer.

Med tiden kan dålig sömnkvalitet påverka din hjärnas förmåga att ta bort plackbildande protein och orsaka kroniska åkommor, såsom Alzheimers sjukdom.

Vi rekommenderar att du läser: Övningar som hjälper dig att förebygga Alzheimers sjukdom

5. Försvagat immunförsvar

Försvagat immunförsvar

Utöver den fysiska utmattning som orsakas av sömnbrist kan det direkt sabotera immunförsvaret. Det kan försämra dess funktion och öka risken för att få andningssjukdomar och infektioner.

Låg produktion av antikroppar gör det lättare för virus, bakterier och svamp att attackera dig. Därför är det inte ovanligt att bli sjuk efter några dagar av otillräcklig sömn.

6. Stress och irritabilitet

Effekten på din känslomässiga hälsa är nästan omedelbar. Därför är det inte ovanligt för en person att bli stressad och irritabel efter en natt med dålig sömn.

Brist på vila minskar avsevärt din produktion av serotonin och endorfiner. Det är två hormoner som är kända för sin förmåga att generera känslor av välmående. Istället upplever du en ökning i produktionen av adrenalin och kortisol – substanser som utlöser negativa emotionella svar.

7. Muskelsvaghet – en av konsekvenserna av dålig sömn

Tränande kvinna

Under din viloperiod försätts dina muskler i ett tillstånd av avslappning som låter dem förnya sig själva inför den kommande dagens utmaningar. Samtidigt utsöndras växthormoner som påverkar bildandet av muskelmassa. När du inte sover bra får frånvaron av dessa processer musklerna att kännas svaga och trötta.

Att pressa kroppen för hårt utan att få ordentlig sömn kan leda till ännu större fysisk utmattning. Det är bäst att undvika att gå till gymmet eller intensiva fysiska aktiviteter när du inte fått tillräckligt bra sömn.

Har du problem att sova? I så fall ska du försöka anamma hälsosamma vanor som hjälper dig att somna. Det kanske verkar som att du klarar av en natts dålig sömn, men efter några dagar kommer det ta ut sin rätt på din kropp och leda till kännbara effekter. Var försiktig!

MER FÖR DIG