6 råd för att slå matsuget och gå ned i vikt

Är det matsuget som hindrar dig från att gå ned i vikt? Använd all din viljestyrka och följ våra rekommendationer för att slå matsuget snabbt.

Matsug är ett av de största hindren för personer som försöker följa en plan för viktnedgång. Det finns givetvis andra faktorer i koppling till din kost och fysiska aktivitet, men en konstant önskan att äta kan vara anledningen till att du inte ser några resultat. Därför är det otroligt viktigt att slå matsuget.

Problemet är att många gör dåliga kostval. De börjar till exempel äta fler kalorier än de borde. Som ett resultat saktas deras ämnesomsättning ned. Även om de gör många andra saker förlorar deras kroppar förmågan att bränna fett.

De goda nyheterna är att du kan slå matsuget på naturliga sätt. Allt du behöver göra är saker som gör att du känner dig mättare längre.

I den här artikeln vill vi dela med oss av 6 enkla råd.

1. Drick mer vätska för att slå matsuget

Drick tillräckligt

Ditt intag av nyttiga vätskor håller kroppens vätskebalans på en bra nivå. Bland annat krävs det för att kunna bli av med gifter ordentligt. Sådana drycker borde ersätta läsk, som är fulla av socker. I utbyte har de färre kalorier och håller kroppen nöjd samt full av energi.

Förslag

  • Börja dagen med att dricka varmt vatten med citron eller te.
  • Se till att dricka 6-8 glas vatten om dagen.
  • Drick naturliga juicer och smoothies istället för läsk och andra sockriga drycker.

2. Lägg till mer fiberkällor i din kost

Livsmedel som är rika på fibrer är perfekta för de som försöker slå matsuget. Det hjälper till att öka din mättnadskänsla efter varje måltid, och kan även kontrollera kolesterol samt matsmältningsproblem.

Förslag

  • Ät mer fullkorn, grönsaker och nötter.
  • Även om tillagad mat är mest mättande får du inte förbise sallader, smoothies och andra recept med råa frukter och grönsaker.

3. Börja träna

Träna regelbundet

Du måste äta bättre när du tränar, men kom ihåg att träning är ett utmärkt sätt att minska matsuget. Det beror på att det släpper ut endorfiner, hormon som kontrollerar ditt sug efter mat.

De kan dessutom kontrollera stress och andra känslor som kommer i vägen för ditt välmående.

Förslag

  • Hänge minst 30 minuter om dagen till träning.
  • Om du inte är van vid att träna ska du öka intensiteten gradvis.
  • Försök att blanda konditionsträning med styrketräning.

4. Ät fem måltider per dag

Att äta en hälsosam kost är inte att svälta sig eller hoppa över måltider. För att slå matsuget är det faktiskt bäst att äta 5-6 måltider per dag.

Förslag

  • Istället för tre stora måltider ska du sprida ut dem på fem måltider om dagen.
  • Välj nyttiga livsmedel som är snåla på kalorier.
  • Undvik att hoppa över måltider. Det kan leda till matsug senare på dagen.

5. Ät långsamma kolhydrater

Ät långsamma kolhydrater

Vissa har den felaktiga uppfattningen att de ska sluta äta långsamma kolhydrater. De tror att det ger dem bättre resultat från deras dieter. Det är sant att det inte är bra att äta raffinerade kolhydrater, men det är fortfarande viktigt att få i sig långsamma kolhydrater.

De har ett lågt glykemiskt index, och som ett resultat ökar inte dina blodsockernivåer. Istället hjälper de till att hålla goda energinivåer och håller dig även mätt längre.

Förslag

  • Ät fullkorn, fullkornspasta, baljväxter och potatis.
  • Undvik raffinerat mjöl och spannmål (bakverk, sötsaker, onyttigt spannmål, etc.).

6. Lägg till omega-3 i din kost

Omega-3 förbättrar din hjärthälsa, kontrollerar inflammation och spelar en roll i den metaboliska cykeln.

Deras absorption hjälper till att öka serotoninproduktionen; det är en neurotransmittor som hjälper till att dämpa matsug. Livsmedel som är rika på omega-3 har även B-komplex. Dessa vitaminer krävs för att hantera ditt nervsystem.

Förslag

  • Ät 2-3 portioner fet fisk per vecka.
  • När du känner matsug ska du kontrollera det genom att äta nötter eller frön.
  • Du kan hitta det i broccoli, olivolja och kålfamiljen.
  • Som ett ytterligare alternativ kan du ta det som ett tillskott.

Hindrar matsug dig från att gå ned i vikt? Använd all din viljestyrka och följ våra rekommendationer för att slå matsuget snabbt.

MER FÖR DIG