5 sätt att säga farväl till stress & ångest som kvinna

Rödhårig flicka säger farväl till stress

Att säga att stress och ångest påverkar kvinnor på ett annat sätt än män är inte någon kliché eller överdrift.

Alla må vi vara mottagliga, men kvinnor är känsligare och mer motsträviga att medge att något är fel eller att livet ibland kan kräva mer av oss än vi kan ge.

Enligt American Psychological Association löper kvinnor upp till 28% högre risk än män att drabbas av stress, ångest och till och med depression.

Ett biologiskt mönster som gör oss känsligare för dessa händelser döljer sig ofta bakom denna data.

Men psykologer påminner oss om att kvinnans roll i dagens samhälle lägger ganska stor vikt på hennes axlar.

Vi kombinerar ofta ett vanligt jobb med att ta hand om familjen. Att arbeta i och utanför hemmet tillsammans med press från samhället kan alltså få oss att känna som om vi nått änden av vår ork.

Det finns dock ytterligare en aspekt vi inte får ignorera.

Det är sant att kvinnor är känsligare för stress och ångest, men män hanterar den sämre och påverkas i form av hjärtattacker.

Alla borde vi vara medvetna om tecknen, men idag vill vi ge dig fem grundläggande riktlinjer för att kunna säga farväl till stress och ångest om du är kvinna.

1. Kom ihåg: Du behöver inte bevisa något för någon

Små silhuetter dansar uppför en kvinnas arm

Kvinnor lider av mer stress på grund av sina arbetsmässiga ansvar.

Vare sig man tror på det eller inte existerar sexism fortfarande i samhället.

Många kvinnor tvingas dagligen bevisa att de kan göra samma arbete som sina manliga kollegor.

På samma sätt måste en stor andel av dem även jonglera vård av barn, fixa scheman, uppfylla familjeförpliktelser, upprätthålla ett socialt liv och göra hushållsarbete…

Det är inte lätt, speciellt för att uppfattningen att vi borde ”kunna gör allt för allaär så stark.

Vi rekommenderar att läsa: När du upptäcker din inre styrka kan inget & ingen stoppa dig

Därför är det alltid en bra idé att reflektera över följande aspekter när du behöver säga farväl till stress:

  • Det finns ingen anledning att besatt bevisa att du är likvärdig eller mer värd än dina manliga kollegor.
  • Det bästa du kan göra är att fokusera på att göra saker som du vet att de ska göras, som din position kräver och alltid göra ditt bästa.
  • Försök inte att jämföra dig med någon, hitta din egen styrka så kommer du må mycket bättre.

2. Kom ihåg dina prioriteter: De är kanske inte samma som alla andras

Kvinna och sparv

Världen säger åt oss att gå snabbt, vara perfekta, vara framgångsrika, möta våra mål, vara bra mödrar, bra döttrar, utmärkta fruar och bästa vänner.

Okej… men vad vill DU?

Vi lever i ett samhälle som säger åt oss hur vi ska vara och vad som förväntas av oss bara för att vi råkar vara det kön vi är.

  • Att frigöra dig själv från dessa sociala kedjor och stereotyper som sätter oss i olika fack är inte lätt.
  • Men många av dessa uppfattningar avfärdas sakta men säkert: kvinnor börjar bekräftas, röra sig uppåt i samhället och fylla mer allmänna utrymmen, hittar sina röster och lämnar de uråldriga idéerna om kön bakom sig.

Vi rekommenderar att läsa: 6 vanor som gör dig till en lycklig, framgångsrik kvinna

Men allt detta händer på utsidan… Vad gör du på insidan, i ditt hem, i din specifika omgivning?

  • Du måste kunna prioritera dig själv ibland om du vill kunna hantera stress och ångest bättre.
  • Att göra vad du verkligen vill istället för vad andra förväntar sig av dig är den verkliga nyckeln till känslomässigt och psykologiskt välmående.

3. Ägna tid med kvinnliga vänner – ett bra sätt att säga farväl till stress & ångest

Vänner med kaffekoppar

Vänskap mellan kvinnor är inte bara en del av vår socialisering; det är terapeutiskt, hälsosamt och väldigt bra för din emotionella hälsa.

Att vara med dina vänner regelbundet är ett fantastiskt sätt att hantera stress, sätta dina problem i perspektiv, skjuta dina rädslor åt sidan samt sätta stopp för dina besatta eller grubblande tankar.

Tveka inte att säga ”ja” till en utekväll eller ”ja” till en kopp kaffe med gamla vänner.

4. Att säga ”jag kan inte längre” är inte svaghet

I kvinnans värld verkar fraser såsom ”jag kan inte”, ”det fungerar inte för mig” eller ”jag vill fokusera på mig själv nu” nästan förbjudna.

Det är som om vi kommer skada någon eller oåterkalleligt göra världen besviken genom att säga det högt.

Men kom ihåg: ett ”nej” i rättan tid kan rädda liv, förbättra din hälsa, hålla dig borta från vad du inte vill och låta dig åtnjuta mentalt välmående.

Våga säga nej.

5. Ta ett djupt andetag, allt kommer bli bra

Silhuett av fri kvinna

När du tror att du nått gränsen, när stressen böljar ut ur öronen och ångesten får ditt hjärta att slå sig ut ur bröstet ska du följa dessa enkla riktlinjer:

  • Andas in djupt: se hur magen expanderar.
  • Håll luften inne i fyra sekunder.
  • Andas ut genom munnen i sex sekunder.

Läs även: Säg farväl till sömnlöshet med dessa 5 andningstekniker

Säg nu följande ord tyst för dig själv för att säga farväl till stress: ”Allt kommer bli bra, lita på dig själv. Jag är stark, jag är fridfull. Jag är balanserad och det kommer bli bättre.”

Huvudbild från wikiHow.com