5 saker du kanske inte visste om kolesterol

Den ledande dödsorsaken är fortfarande hjärtstillestånd och komplikationer. Att bara ha koll på vad du äter räcker inte för att ha balanserat kolesterol. Lär dig om flera vanliga missuppfattningar om kolesterol i den här artikeln.

Ibland kommer det som en överraskning när vi diagnostiseras med högt kolesterol. Hur kan det vara högt om jag äter bra och inte är överviktig?

Många förstår inte riktigt tillståndet. Högt kolesterol dyker inte bara upp hos de som är överviktiga eller som har nått en viss ålder.

Hjärtats tysta fiende dyker upp när du minst anar det. Det värsta är att du inte kan se den, eftersom den inte uppvisar några symptom förrän det första varningstecknet: hjärtstillestånd, en hjärtattack…

Du måste göra regelbundna undersökningar hos en läkare. Det spelar ingen roll om du är 20, 40 eller 60 år gammal. Att vara informerad betyder trots allt att man har verktygen som behövs för att hantera dessa åkommor.

Glöm inte att den ledande dödsorsaken fortfarande är hjärtstillestånd och komplikationer.

Låt oss lära oss några hjälpsamma fakta.

1. Varifrån kommer kolesterolet?

Vi är väldigt vana vid att höra ordet ”kolesterol”, men vad är det egentligen? Varifrån kommer det?

Det här behöver du veta:

  • Först och främst är det viktigt att veta att kolesterol inte är dåligt. Överflöd av det är visserligen kontraproduktivt, men denna typ av fett är oersättlig för bildandet av kroppsceller.
  • När för mycket av det produceras måste det förvaras någonstans. Dina artärer är ett av de föredragna ”förråden”, och det kan bli farligt.
  • Kolesterol skapas även i levern. Det är något av ett problem: du kan även få en del kolesterol från blod.
  • Med andra ord finns det två sätt för din kropp att få kolesterol: från levern och från den ”onyttiga” mat som du gillar så mycket.

Vi måste börja kontrollera vår konsumtion av mat som ökar kolesterolnivåerna. Det är till och med rekommenderat för barn.

2. ”Bra” kolesterol och ”dåligt” kolesterol

Vi hör också om bra och dåligt kolesterol. Nyckeln är att hålla en bra balans mellan de två, och framförallt att aldrig gå bortom 200 mg/dl.

Låt oss ta en titt på skillnaderna mellan dessa två kolesteroltyper i detalj:

  • Bra kolesterol, eller HDL, har hand om att svepa ut kolesterol ur artärerna mot levern så att det kan elimineras. Så om dina HDL-nivåer är lite för höga finns det ingen risk.
    Det är någorlunda positivt så länge de dåliga kolesterolnivåerna aldrig går över 200 mg/dl.
  • Dåligt kolesterol, eller LDL, har å andra sidan hand om att transportera kolesterol från levern till andra organ. Det är ett bra jobb, för vad det försöker göra är att reparera cellmembranen.
    Det uppstår dock ett problem när det finns för mycket; då ansamlas det.

3. Kolesterol och genetik

Familjehistorik av hyperkolesterolemi är något man inte får ignorera. Vi talar om en sjukdom som förs vidare från föräldrar till barn och som kan orsaka hjärtattacker vid en väldigt ung ålder, till exempel.

  • Det är inte bara anekdotiskt, utan en väldigt relevant verklighet du bör diskutera med din läkare om dina föräldrar har eller hade högt kolesterol.
  • Familjemässig hyperkolesterolemi sker på grund av en defekt i kromosom 19. Denna lilla ändring gör din kropp oförmögen att göra sig av med dåligt kolesterol, vilket får det att ansamlas.
  • Familjemässig hyperkolesterolemi kan även göra det svårt att minska kolesterolnivåerna. Det finns en resistens. Men läkemedel kan ge goda resultat.
  • Tillståndet kan få folk under 40 att drabbas av hjärtattacker. Problemet kan fortskrida till en dödlig punkt utan att du ens vet om det, om du inte kollar kolesterolnivåerna regelbundet.

Vi rekommenderar: Gröna smoothies för att minska hypertoni och rena njurarna

4. Växtsteroler och kolesterol

Vissa tror att konsumtion av mat som gjorts på växtsteroler kan fixa deras problem med höjda kolesterolnivåer.

Låt oss tydliggöra: växtsteroler hjälper, men de är inte svaret.

Vi har fått höra att konsumtion av mellan 1,5 och 2,4 gram växtsteroler varje dag kan hjälpa till att sänka blodtrycket med 7 till 10% på tre veckor.

Men för att få ett ordentligt balanserat kolesterol måste vi göra mer.

5. Ibland räcker det inte att äta bra

Att öka ditt intag av färsk frukt och grönsaker räcker inte om du till exempel fortsätter röka. Att minska mängden socker och mättade fetter du äter räcker inte om din vikt fortfarande är för hög. Kom ihåg:

  • När placken redan hårdnat i dina artärer kommer du att behöva använda många fler strategier för att nå den inre balansen.
  • En bra diet ska följas av träning, fysisk aktivitet och förändring av vissa ohälsosamma vanor.
  • Det är även viktigt att sluta röka, ha en aktiv livsstil och veta hur många kalorier du bör konsumera i enlighet med din kropp och aktiveringsnivå.

Tveka inte att tala med din läkare om dessa ämnen. Att ta hand om kolesterolet är jätteviktigt.

Skjut inte upp det till imorgon.