5 misstag som gör det svårt att sova

När du går till sängs bör du byta ut din vana att kolla e-post på telefonen till en god bok eller en tidskrift för att inte överstimulera din hjärna.
Sömnlöshet

Hur många gånger i månaden har du svårt att sova? Är återkommande sömnlöshet ett problem i ditt liv? Blir dagens aktiviteter lidande? Om så är fallet är det dags att börja agera.

Att få djup och vilsam sömn ger dig den energi du behöver för att ta dig igenom dagen. Men ibland är det lätt att göra omedvetna misstag som överstimulerar hjärnan och kroppen och hindrar dig från att sova ordentligt.

I dagens artikel listar vi några av de dåliga vanor som kan göra det svårt att sova.

1. Jag måste somna, jag måste somna…

SömnlöshetDet är ett mycket vanligt fenomen. Du kommer hem sent från jobbet och har gjort en lista över otaliga saker du behöver få gjorda innan slutet av dagen. När du är klar med allt inser du plötsligt att det är mycket sent.

Du kryper ner i sängen och blundar medan du säger till dig själv: ”Jag måste somna nu, annars får jag inte tillräckligt med sömn”. Vet du vad som händer varje gång du gör det? Du ligger vaken i timmar.

Din hjärna behöver få möjlighet att varva ner och koppla av åtminstone två timmar innan du går till sängs. När du riktar din uppmärksamhet mot något kan det stressa upp dig, och då kan du inte slappna av.

Vad är lösningen? Försök att inte göra något som ger dig ångest innan du somnar. Avsluta din läxa två timmar innan du går till sängs och läs sedan en bra bok för att distrahera dig. Sömnen kommer då på ett naturligt sätt.

2. Oregelbunden dygnsrytm

UtarbetadDin kropp behöver rutin och vanor; sätt att hjälpa den reglera sina grundläggande behov, som matintag och sömncykler. Vad innebär det? Du kan inte gå till sängs 22.00 ikväll och 02.00 imorgon. Försök att hålla din dygnsrytm mer stabil.

Helst bör du äta middag två timmar före sänggåendet för att ge kroppen tid att smälta maten. Det är också den tid din hjärna behöver vila innan sänggåendet. Du kan samtidigt slappna av dina muskler genom att ta en varm dusch.

Den bästa tiden att gå och lägga sig är mellan 22:30 och 23:00, men då och då är det okej att stanna uppe lite längre.

3. Elektroniska apparater

Mobiltelefon i sängenAlla gör vi det. Hur kan man inte kolla sin e-post, kasta ett öga på Facebook och Instagram, skicka några textmeddelanden, eller titta på en film eller ett tv-program? Men tänk på att elektroniska skärmar överstimulerar hjärnan med elektromagnetiska vågor, så det är viktigt att upprätthålla en balans.

Din TV är inte ett lika stort problem för sömnen som till exempel en mobiltelefon, surfplatta eller laptop. Varför inte? Vanligtvis tittar du på TV på avstånd, och då stimuleras inte hjärnan lika mycket. Oavsett är det bästa sättet att undvika sömnlöshet att stänga av alla dina enheter och ta fram en bok (ja, en bok!) eller en tidskrift.

4. Vad äter du på kvällen?

MiddagMånga kommer hem väldigt hungriga efter en lång dag på jobbet och lagar ofta middagar som tar för lång tid för magen att smälta. Du kanske tänker på kvällen som den sista etappen på dagen, men vad du egentligen gör är att du ger din kropp en ”extra” uppgift att göra när du normalt borde sova.

Försök att göra lättare middagar som har en del protein, men samtidigt är lättsmälta och snåla på fett. Soppor, ångkokta grönsaker, fisk rika på omega-3 och teer är alltid bra val.

Akta dig för färdiglagade rätter! Vi vet alla att de går lätt och snabbt att göra när man kommer hem och inte har lust att laga mat, men de brukar innehålla höga halter av konserveringsmedel och raffinerade ingredienser. Dessutom gör de det svårare att sova.

5. Bekymren i ditt huvud

SömnlöshetStress och ångest som byggs upp under dagen tenderar att dyka upp på kvällen när du går till sängs och plötsligt är omgiven av tystnad. Det är nu den inre rösten nästan tvångsmässigt påminner dig om alla dina bekymmer. Du finner dig själv grubblandes på dessa saker i timmar när du istället borde sova.

Att hantera stress är komplicerat och inte alltid lätt. Men det är viktigt att du anger prioriteringar och ser till att dina problem inte blir det viktigaste i ditt liv. Andas djupt och gå till sängs fri från orosmolnen i huvudet så att skuggorna bakom ögonlocken är allt du ser när du blundar.

Omsätt dessa tips i praktiken och du kommer så småningom att övervinna din sömnlöshet.

Spara