4 psykologiska fördelar med att promenera

september 24, 2017
När du promenerar får hjärnan syre. Det låter sinnet och din fantasi flöda. Sedan kan du rensa bort alla tvivel och rädslor som påverkar dig. Om du känner dig nere, ta en promenad!

Fysisk träning är väldigt bra för din kropp; det är dock även bra för hjärnan.

Idag vill vi prata om psykologiska fördelar med att promenera.

Det gör dig inte trött. Det är roligt och du kan göra det i din egen takt. Det kanske verkar som att det inte åstadkommer mycket, men det påverkar sinnet mer än du tror.

1. Det frigör ditt sinne

Den första fördelen med att promenera är att det frigör ditt sinne. Du vet den där känslan av att inte kunna tänka klart?

Det händer när du måste ta ett viktigt beslut eller kanske när du befinner dig mitt i ett gräl.

Av olika anledningar är det viktigt att ge dig själv tid. Det är dessutom viktigt för att få perspektiv. Du kan få en bättre syn på saker och ting när du lugnar ner dig.

Det är omöjligt för att göra det instängd mellan fyra väggar. Du måste komma ut i friska luften och röra på dig.

Att promenera är att skrida till handling för att röra dig framåt och lämna eventuellt bagage bakom dig.

Gör det då och då. Du kommer kunna tänka med mycket mer klarhet.

2. Det hjälper dig att säga farväl till spänningar

Vi lever under stor press. Vi lever även under nästan konstant stress. Därför är det normalt att vi inte vet hur vi ska kontrollera våra känslor. Ofta blir vi arga utan att vi riktigt vet varför.

Många gör det utan att ens vara medvetna om det. När du ägnar flera timmar med att jobba, nedsjunken i ett projekt eller en uppgift, ska du avvara en minut för dig själv. När du märker att du är överväldigad, ta en promenad.

Sträck på benen och rör dig i området du befinner dig i för att göra saker och ting lite tydligare.

Människor är inte maskiner; du måste vila för att kunna fortsätta arbeta.

Att sova, slappna av och ta en paus från allt som gör dig ängslig är en god idé.

Stress har en förödande effekt på hälsan så det är viktigt att bli av med det, eller åtminstone hålla det under kontroll.

3. Det hindrar tankarna som går i cirklar

Det finns vissa tankar du borde vara medveten om, för när de väl gjort sig hemma kommer de stanna.

Det hade inte varit negativt om det inte vore för att många av dessa idéer är just negativa. Du idisslar dem, vrider och vänder på dem tusen gånger, men hittar ingen sann lösning.

Dessa tankar blir till onda cirklar som tar väldigt mycket energi för att komma ur. För kan någon egentligen kontrollera sitt eget sinne?

En av våra psykologiska fördelar med att promenera är att du kommer kunna ”trassla ut” dig från de idéer som inte lämnar dig i fred.

Att rensa sinnet gör att du kan ignorera dessa tankar. 

Du ger dig dessutom tid att visualisera dem från en annan vinkel så att du inser att de inte är speciellt viktiga.

4. Det ökar din kreativitet

Om du har ett kreativt jobb kanske du kommit på dig själv med att känna dig mentalt blockerad, men ditt sinne är alltid öppet och fritt att motta nya idéer. Du kan stimulera det med känslorna du finner när du promenerar.

Det kräver inte mycket ansträngning, men du fylls av kreativitet.

Har du någonsin blivit inspirerad av en video? Eller kanske hände det medan du pratade med någon? Kreativiteten är något som inte kan tvingas in i sinnet; du måste låta den flöda fritt.

En av fördelarna med att promenera vid dagens slut är att det hjälper dig att slappna av. 

På morgonen gagnas du av extra energi, vilket väcker dig och ger dig energi under hela dagen.

Det finns många psykologiska fördelar med att promenera, men det ligger i dina händer att nyttja dem eller inte. Vad kommer du göra?

MER FÖR DIG