3 utmaningar när du försöker gå ner i vikt

Det är mycket viktigt att vi är medvetna om vår kroppsform och att vi försöker uppnå en idealvikt enligt våra egenskaper och inte omöjliga ideal.
Ångest

Viktminskning. Det finns vissa vars mål för sommaren är att på bästa sätt visa sig i bikini. Andra, å andra sidan, behöver inte gå ner i vikt av skönhetsorsaker, utan för sin hälsa, och vi vet alla att det inte alltid är så lätt…

Vi söker efter den lämpligaste dieten, en som ger tillräckliga mängder vitaminer och näringsämnen. Vi försöker ihärdigt eliminera alla de livsmedel som vi verkligen gillar: sötsaker, läsk, livsmedel rika på fett… Vi tvingar oss till lite motion varje dag. Samtidigt måste många göra detta utan något aktivt stöd från familjen. Och i ett samhälle som hyllar skönhetsideal utan att ta hänsyn till hur svårt det är att uppnå dem.

Idag ska vi diskutera de psykologiska problem som måste konfronteras när man försöker gå ner i vikt.

1. Brist på stöd från familj och vänner

Sorg

Idag börjar jag min diet för att gå ner i vikt,” brukar vi säga. Och det är då våra partners, våra föräldrar eller vänner höjer ett ögonbryn som en gest av skepsis. Kanske de har hört dig säga det vid ett flertal tillfällen, men har inte insett att du har gått ner i vikt och hur det har förbättrat din figur.

Det är också vanligt att många inte respekterar din diet. Medan andra äter hamburgare äter du en nyttig sallad, vilket orsakar en del skämt eller malplacerade kommentarer. Hur kan du stå ut med allt?

  • Om du har ett tydligt mål, sikta mot det. Det är du som vill gå ner i vikt, inte de andra, och därför bör du skapa en skyddande mur för att se till att dessa negativa kommentarer inte påverkar dig.
  • Håll dig till din diet varje dag med optimism. Om andra ser att du är nöjd kommer de att respektera dig. Om de uppfattar dina tvivel eller ditt lidande är det mycket troligt att de kommer att lägga kommentarer som, ”Märker du inte att du inte kan stå ut med det där?” eller ”Det är för att du inte har tillräckligt med viljestyrka…” När du konfronterar dessa uttryck, var principfast! Gör ditt mål tydligt: du vill gå ner i vikt; du kommer att göra det med den största möjliga motivationen och kommentarer som dessa hjälper inte, de bara sårar. Var ärlig kring detta när du bemöter dessa människor.

2. ”Men du har alltid varit lite rund…”

Fetma

Många bär på några extra kilon av genetiska skäl och det är också en komplicerad aspekt som vi måste möta. Ibland är familjen van att se oss på ett visst sätt och anser att det är normalt utan att inse att fetma är ett allvarligt hälsoproblem.

Om vi ​​”rationaliserar” dessa extra kilon som släktdrag kommer maten att fortsätta dominera våra liv; vi behåller då de vanor och den livsstil som vi har sett hemma eftersom dessa verkar normala… Och allt detta får oss att falla in i en ond och farlig cykel.

Så när dagen kommer då du äntligen väljer att prova en viktminskningsdiet måste du konfrontera förvåningen från din familj. ”Varför? Vi har alltid sett ut så här.

  • Du måste gå vidare med försiktighet. Låt dig aldrig påverkas av människor omkring dig när du har ett mål, och ännu mindre om målet har att göra med din hälsa.

3. Låt dig inte luras av de falska föreställningarna om skönhet

Platt mage

När de försöker gå ner i vikt tänker många kvinnor på de slanka kroppar som de har sett i tidningar eller på tv, men det är värt att komma ihåg att dessa bilder många gånger är bedrägliga då man använt sig av alltifrån kosmetisk kirurgi till retuschering av bilder i Photoshop. Du måste vara uppmärksam och hålla dessa punkter i åtanke:

  • Din kropp är unik och du måste lära dig att älska dig själv som du är. Det betyder inte att du ska luta dig tillbaka med armarna i kors om du är överviktig. Aldrig. Du måste vidta vissa åtgärder för att uppnå den vikt som gör att du kan leva ett hälsosamt och balanserat liv.
  • När du följer en viktminskningsdiet är det viktigt att du gör det med en optimistisk attityd, trygg i dig själv att du kommer nå ditt mål att förlora de extra kilona. Du bör dock vara medveten om andra faktorer också. Det finns människor som, när de går på diet, faktiskt känner sig negativare, är på defensiven och går igenom processen med mycket lidande. Du bör vara försiktig med dessa psykologiska faktorer. Alla bör vi titta på vår kost, men det är också viktigt att ta hand om vår emotionella hälsa.
  • Försök aldrig gå ner i vikt med målet att ha en perfekt kropp. Bli inte besatt av att söka efter ”skönhetsidealet”. Det finns vissa genetiska faktorer som du inte kan undvika. Om du är kort, har breda höfter eller kraftig benstomme kan du inte ändra på det oavsett hur hårt du jobbar. Det är absolut nödvändigt att acceptera sin kroppsform och sikta på att nå sin idealvikt inom dessa gränser för att kunna njuta av god hälsa.
  • Om du redan har din idealvikt och är fri från hälsoproblem, njut av dig själv och din skönhet. Det finns inget attraktivare än en lycklig kvinna som ler och andas optimism.