15 Nycklar för att Slutföra en Diet

Slutföra en diet

Många människor har försökt att slutföra en diet och känt sig motiverade att lyckas, men allt eftersom tiden går och de dagliga aktiviteterna kommer i vägen, blir det allt svårare att hålla fast vid rutinen. Om detta någonsin har hänt dig, eller om du håller på att börja med en diet och du inte vill misslyckas, läs då dessa enkla nycklar för att slutföra en diet och bibehålla en bra livsstil. 

Nyckel #1 för att slutföra en diet

Oavsett den diet som du följer så är frukosten jätteviktig för ditt näringsintag. Den täcker morgonens behov på jobbet, då du studerar, eller gör sysslor i hemmet. Undvik att skippa den, eftersom du då kommer att vara mer hungrig vid lunchtid, och så klart, det är logiskt att du då kommer att äta mer än vad som rekommenderas till lunch. Om du å andra sidan äter en hälsosam frukost, kommer du att känna dig nöjd hela morgonen, och du kommer då att äta en normal portion vid lunchtid.

Nyckel #2

Bakelser

Om du är van vid att äta skräpmat eller sötsaker, och att ge efter för suget efter det där lilla extra, bör du tänka på att sötsaker orsakar ångest. Så försök att äta din favoritfrukt tills du känner dig nöjd. Detta är betydligt hälsosammare för kroppen, du kommer att kunna slutföra en diet och din plånbok kommer också att må bättre.

Nyckel #3

Då du gör dig redo för att äta en måltid, välj en mindre tallrik än du brukar. Det kommer att kännas som att du har ätit lika mycket som innan, eftersom tallriken är full även då portionen är mindre.

Nyckel #4

Sov bra. Enligt en studie från University of Chicago kommer då hormonet leptin att skapas, vilket säger till hjärnan att den är nöjd. Annars kommer hormonet ghrelin att skapa en känsla av hunger, så försök att sova minst 8 timmar per dag.

Nyckel #5

Våg

Kontrollera konstant din vikt. Det finns inget mer motiverande för att slutföra en diet än att se hur bra dietvanor ger bra resultat. Detta kommer definitivt att hjälpa din självkänsla, och du kommer att bli mer motiverad att fortsätta med din diet.

Nyckel #6

Ha mycket tålamod. Alla dieter fungerar inte direkt, och alla har inte heller samma metabolism. Så bara fortsätt och ge inte upp. Med mycket träning och hälsosam mat kommer du att få den efterlängtade effekten.

Nyckel #7

Fyll ditt skafferi med hälsosamma produkter. Köp mycket frukt och grönsaker. Du kommer nu istället att kunna ha nya hälsosamma tilltugg.

Nyckel #8

Vatten

Drick mycket vatten, och ät mycket frukt, för att mätta din ångest. Vatten är också en fantastisk allierad för att reducera matkonsumtion. Drick minst 6-8 glas per dag, försök att göra detta innan varje måltid så att du känner dig lite mättare.

Nyckel #9

Du behöver inte upphöra med att konsumera din dagliga mat, som exempelvis bröd, eller yoghurt eller kex. Det finns många ”lightversioner” då det kommer till fullkorn, så du kommer inte att få problem med att äta god mat.

Nyckel #10

Du kan bidra till att slutföra en diet genom att krydda din mat med oregano, lite senap, vitlök eller peppar. Din mat kommer att bli mycket godare, och du kommer att känna dig bättre.

Nyckel #11

Om du tycker om traditionell mat, kommer du inte ha några problem med att fortsätta avnjuta fullkorn, eftersom de innehåller bra fiber, förbättrar matsmältningen, reducerar kolesterol och förhindrar förstoppning.

Nyckel #12

Frukost

Då du försöker att slutföra en diet är upplägget så klart personligt, och din familj behöver inte följa samma rutin som du gör. Men du kan sakta ändra på sättet du äter så att din kropp blir hälsosammare och utför sina sysslor bättre. Du kan också undvika att ha mat som frestar dig att bryta med din diet.

Nyckel #13

Precis på samma sätt som du tar hand om insidan på din kropp, bör du även ta hand om utsidan. Exfoliera din hud, applicera ansiktsmasker, använd närande krämer, fixa ditt hår, använd dina favoritkläder…allt som kan hjälpa till att göra dig vackrare, och du kommer att få bättre förändringar både internt och externt. Detta kommer att bli uppenbart för alla runt omkring dig.

Nyckel #14

Ifall du inte visste det så innehåller alkohol mycket kalorier som ombildas till fett i kroppen. Om du verkligen tycker om alkohol, försök att konsumera det mindre, eller vid speciella tillfällen. Du behöver inte avstå helt, men om du vill kunna slutföra en diet, bör du försöka reducera din konsumtion av alkoholhaltiga drycker.

Nyckel #15

Vänner och familj

Fråga dina vänner och din familj om hjälp med att slutföra en diet. De är människorna i ditt liv, och du kan räkna med deras hjälp, detta kommer att bli mycket enklare för dig. Säg till dem att de inte tar med sig choklad, glass, pizza, utan istället hjälper dig att kontrollera dig själv med frukt och juicer. Ofta då du känner för att ge upp, finns det inget bättre att ha någon som kan motivera dig än en gång till att slutföra en diet.