10 tips för viktminskning utan uppoffringar

Medelhavsdieten kräver att du lägger lite mer tid på matlagning eftersom du måste undvika bearbetade produkter, men du kommer se resultaten den har på din vikt.

Medelhavsdieten anses vara en av de mest hälsosamma metoderna för viktminskning som finns. Den inkluderar inte bara nyttiga och vårdande näringsämnen, utan även en livsstil som gör att du kan leva bättre. Ta en titt på följande tio tips för att få reda på hur du tappar vikt utan att göra uppoffringar.

Nyckeln till att tappa vikt med medelhavsdieten

Medelhavsdiet

Så varför säger många att medelhavsdieten är så nyttig? Massor av studier har backat upp fördelarna hos denna diet och dess förmåga att hjälpa till att förebygga bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Detta för att den består av väldigt nyttiga ingredienser som utgör en del av en perfekt matpyramid. Olivolja, färska frukter och grönsaker, fibrer, fisk, skaldjur, frön, antioxidanter, och vitamin C.

Att äta bra, utan sötsaker och bearbetade livsmedel, såväl som att leda en aktiv livsstil och njuta av hemlagad mat gjord på färska produkter och serverad i bra portioner är nyckeln till viktminskning med denna diet.

1. Vikten av spannmål och fullkornsvetebröd

Kan jag verkligen äta bröd när jag följer en diet? Det är klart du kan, så länge det är fullkornsvetebröd med gott om frön. Undvik alla typer av limpor eftersom de har för mycket raffinerat mjöl och fetter.

Det bästa är att äta bröd som är packat med fibrer, som havrebröd eller rågbröd. Dessa varianter tar hand om dina tarmar, är enklare att smälta, tillhandahåller dig med vitaminer och mineraler, och är så nyttiga att din kropp kommer tacka dig. Om du dessutom börjar äta en skiva bröd med olivolja till frukost kommer du må bättre än någonsin.

2. Olivolja som det huvudsakliga fettet i din diet

Vi talade precis om den. Olivolja är grundstenen i medelhavsdieten. Denna naturliga skattkista är full av vitamin E och enkelmättade fettsyror – perfekt för att ta hand om ditt hjärta, sänka ditt kolesterol och skydda dig från diverse hjärtrelaterade hälsoproblem. Den är nyckeln i alla rätter du tillagar, så se till att inkludera denna gastronomiska skatt.

3. Frukter som är rika på antioxidanter

Frukter

Apelsinjuice, citronsaft, utsökta äpplen, grapefrukt, granatäpple, melon, vindruvor, vattenmelon… alla dessa är utmärkta att inkludera i din frukost eller lägga till i dina sallader. Bara fantasin sätter gränser när det kommer till gastronomiska skapelser.

Dessa frukter är nyttiga, stärker immunförsvaret, renar din kropp och kan hjälpa dig att tappa vikt om du lägger till dem i din dagliga diet. Kom ihåg att medelhavsdieten – såväl som andra dieter – säger att du bör äta fem bitar frukt per dag.

4. Vikten av att äta mycket grönsaker

Svamp, tomater, pepparfrukter, äggplanta, lök, spenat, squash… dessa är utsökta grönsaker som är perfekta för att göra allt från enkla rätter till tillbehör med hjälp av lite olivolja.

I medelhavsdieten kan du göra utsökta sallader med grönsaker, oliver och nötter. Det nyttigaste sättet att äta grönsaker på är att, om möjligt, äta dem råa. Pepparfrukter, spenat, tomater och lök är alla grönsaker som tillhandahåller stora mängder matsmältningsenzymer om de serveras råa, vilket skyddar din mage och dina tarmar.

Experimentera med olika färger och smaker, och försök alltid att packa sallad till lunch. Sallader rekommenderas inte nattetid eftersom de inte är lika lätta att smälta som andra rätter.

5. Nötter

Nötter

Valnötter, mandlar, pistasch… dessa nötter är nyttiga och tillhandahåller dig med magnesium, kalcium och fosfor. De är utmärkta livsmedel att lägga till i frukosten och sallader, och är ett grundläggande element i medelhavsdieten.

6. Ät alltid det som är i säsong och inte bearbetad mat

Du bör alltid dricka naturliga fruktjuicer, inte paketerade från matbutiken. Medelhavsdieten kräver att du ägnar lite mer tid åt matlagningen eftersom du bör tillreda din egen mat och undvika de bearbetade livsmedel som hittas i matbutiken. Du kan äta ris, kokta grönsaker, färsk fisk och naturliga juicer, men allt bör bestå av frukter och grönsaker som är i säsong.

7. Jästa mjölkprodukter

Vi vet att mjölkprodukter inte är särskilt nyttiga, men de som är jästa, som kefir, yoghurt och olika typer av ost, kan vara väldigt fördelaktiga för hälsan. De tillhandahåller din kropp med levande mikroorganismer som är viktiga för att hålla din tarmflora balanserad.

8. Magert kött

När det kommer till kött kan du konsumera det två gånger per vecka, och helst i form av kalkon eller kyckling eftersom dessa är vita, magra köttyper.

9. Oljig fisk

Fisk

Sardiner, makrill, tonfisk och lax minst två gånger per vecka. Fetterna i dessa fiskar är väldigt fördelaktiga och rika på omega-6, så utelämna inte oljig fisk från din medelhavsdiet.

10. En aktiv livsstil

Gå en promenad på morgonen för att komma ut och njuta av den friska luften och naturen. Lite träning på kvällen genom att gå ut och jogga med en vän samt dricka gott om vatten, njuta av solen och dina sociala band kommer göra dig gott och förbättra livskvalitén. Detta kommer i sin tur reflekteras i din fysiska hälsa.

Om du följer dessa näringstips, undviker sötsaker, fetter och bearbetade livsmedel kommer du sakta men säkert gå ned i vikt. Kom ihåg att en annan nyckel till medelhavsdieten är att inte äta för stora portioner. Fyll din tallrik med tillräckligt med mat, och glöm inte att dricka ett glas rött vin varje dag – det är bra för hjärtat.

Vin