10 livsmedel som rensar artärerna

Den progressiva blockeringen av artärerna, känd som ateroskleros, är den ledande dödsorsaken i världen. Antalet personer som dör varje år från ateroskleros ökar, och hälsoexperter är extremt oroade eftersom mängden fall ökar trots att sjukdomen kan förebyggas.

Blockeringen av artärer involverar autoimmuna problem, infektioner, matinkompatibiliteter och ett flertal andra problem som kan göra sjukdomen värre. De goda nyheterna är att en majoritet av fallen med ateroskleros kan omvändas, och om du följer rätt steg kan du njuta av god livskvalitet i det långa loppet.

Trots att personer som lider av blockerade artärer bör vara under en läkares uppsikt finns det vissa livsmedel som kan hjälpa till att rensa artärerna samtidigt som de stärker immunförsvaret för att skydda dig från sjukdomar som kan göra problemet mer komplicerat.

I dagens artikel ska vi dela med oss av tio livsmedel som rensar artärerna och förbättrar ditt immunförsvar på samma gång.

Vitlök

Det råder inga tvivel om att det bästa livsmedlet för att rensa artärerna och bekämpa dåligt kolesterol är vitlök. Vitlök har oräkneliga medicinska egenskaper och har i sekel använts för att förbättra hälsan på många sätt. Vitlök är rik på antioxidanter, är en naturlig antibiotika med antivirala egenskaper, samt innehåller vitaminer och mineraler såväl som andra näringsämnen som stärker immunförsvaret och rensar artärerna.

Vitlök hjälper till att stoppa de fria radikalerna, vilket gör det till en vital ingrediens i kampen mot cancer. Regelbunden konsumtion av vitlök ökar dina nivåer av bra kolesterol, samtidigt som det minskar nivåerna av dåligt kolesterol i blodomloppet.

Havre

Havre

En av de stora fördelarna med havre är dess höga fiberinnehåll och den associerade förmågan att absorbera upp till sju gånger sin egen vikt av vatten. Enligt en studie som publicerats av Tufts University i Boston kan havregryn minska förmågan hos kolesterol att fästa sig vid artärväggarna, vilket minskar risken för hjärtsjukdom.

Granatäppeljuice

Granatäppeljuice innehåller mer antioxidanter per portion än någon annan naturlig juice. Denna viktiga fördel gör den till ett viktigt ämne i kampen mot fria radikaler, och minskar även fettansamlingarna i artärerna, vilket hjälper till att förebygga allvarliga problem senare i livet, som blockerad ateroskleros.

Äpplen

Äpplen

Äpplen innehåller en speciell typ av fiber vid namn pektin, som specifikt riktar in sig på nivåerna av dåligt kolesterol i blodomloppet. Vidare innehåller denna frukt stora mängder flavonoider, vilket hjälper till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Fisk

Fiskar som är rika på omega 3-fettsyror är utmärkta för att förbättra hälsan hos dina artärer. Dessa fiskar främjar borttagning av fett som samlats i artärerna, vilket hjälper till att vidare förhindra framtida hjärtproblem. Bland fiskar som är speciellt rekommenderade hittar vi lax, makrill, tonfisk, forell, sill och sardiner.

Gurkmeja

Gurkmeja

Gurkmeja innehåller en beståndsdel vid namn kurkumin – polyfenoler som ansvarar för att tillhandahålla avsevärda medicinska krafter. Fler än 30 studier som genomförts runt om i världen är överens om att kurkumin hjälper till att skydda det kardiovaskulära systemet från skada. Denna beståndsdel kan faktiskt hjälpa till att förebygga blockering i artärerna.

Olivolja

Olivolja är ett enkelomättat fett som kan hjälpa till att minska nivåerna av dåligt kolesterol i blodomloppet, och därigenom minska risken för blockerade artärer. Olivolja är ett nyttigt tillägg i alla recept och kan enkelt användas i huvudrätter, sallader, soppor och till och med desserter.

Avokado

Avokado

Avokados har höga halter nyttiga fetter och andra viktiga näringsämnen som hjälper till att minska nivåerna av dåligt kolesterol. De innehåller enkelmättade fetter, vilket som vi nämnde ovan inte ökar risken för att få blockeringar i artärerna.

Tomater

Tomater kan enkelt läggas till i din diet, antingen tillagade eller råa. Deras fördelar finns tack vare höga mängder av antioxidanten lykopen, som minskar risken för att dåligt kolesterol fastnar i artärväggarna. Att äta tomater regelbundet ger dig goda doser antioxidanter.

Spenat

Denna gröna bladgrönsak är extremt populär för sina många hälsofördelar: den tillhandahåller energi, är låg på kalorier och kan enkelt läggas till i alla dieter. Spenat innehåller även höga nivåer av vitamin E och C, vilket förebygger att dåligt kolesterol fastnar på artärväggarna, vilket i sin tur minskar risken för att drabbas av ateroskleros.