10 livsmedel som bekämpar sömnlöshet

november 22, 2017
För att bekämpa sömnlöshet är det viktigt att både äta livsmedel som hjälper dig att sova bättre samt att undvika livsmedel som gör det svårare att sova.

Tycker du att det har blivit svårare och svårare att sova ordentligt? Vaknar du upp tidigt på morgonen och kan inte somna om? Då är den här artikeln ämnad för dig, för vi ska lista tio livsmedel som bekämpar sömnlöshet.

Lägg till dem i kosten och sov som ett barn hela natten.

Livsmedel som bekämpar sömnlöshet

Om problem överväldigar dig och du inte kan sova tillräckligt länge (eller inte somnar direkt) rekommenderar vi att du äter följande livsmedel som bekämpar sömnlöshet och får dig att slappna av.

Försök äta dem en kort stund innan du går till sängs för att dra nytta av fördelarna:

1. Mjölk

Mjölk innehåller tryptofan

En kopp varm mjölk är lugnande och perfekt när du ska vila. Mjölk innehåller tryptofan – en substans som lugnar ångest. Du kan åtnjuta den tillsammans med lite honung.

2. Bananer

Bananer är väldigt näringsrika och ger dig gott om energi. De kan dock även användas för att bekämpa sömnlöshet.

Varför är det så? Eftersom de innehåller magnesium och kalium. Dessa två substanser gör dina muskler avslappnade, vilket är anledningen till att idrottare ofta äter bananer för att minska och förebygga kramper.

De kan utgöra en perfekt dessert om du vill att kroppen ska producera mer serotonin – ett hormon som reglerar din sömn.

3. Mandlar

Mandlar gör musklerna avslappnade

Nötter rent generellt, och framförallt mandlar, ger dig inte bara energi utan även magnesium som har muskelavslappnande egenskaper.

  • Tack vare det får de dig att sova samtidigt som de förebygger eller lindrar smärtor och kramper. Mandlar balanserar dessutom blodsockernivåerna.
  • Det är värt att nämna att dina hjärnfunktioner lugnar ner sig när ditt glukos är balanserat.
  • En näve mandlar efter middagen kommer få dig att sova hela natten lång.

Du kan även välja nötter som ger dig nyttiga fetter och ökar din melatoninproduktion. Du bör aldrig välja nötter med socker eftersom de inte ger önskad effekt (snarare motsatsen).

4. Körsbär

Körsbär innehåller melatonin. Tack vare det är de ett av de livsmedel som bekämpar sömnlöshet.

Du till exempel göra en god körsbärsjuice som du tillsätter nötter i. Se dock till att inte tillsätta något socker om du gör det.

5. Fullkorn

Spannmål ökar serotoninet

De hjälper dig inte bara att sova, utan förbättrar även kvaliteten på din sömn. Det är viktigt om du lidit av sömnlöshet i flera dagar.

  • Du kan äta en skål yoghurt med en handfull fullkorn som mellanmål på eftermiddagen. På så sätt kommer dina serotoninnivåer ha ökat tillräckligt när du går till sängs att du kan sova i flera timmar i sträck.

6. Kamomillte

Det är ett utmärkt naturligt medel för avslappning och kan vara väldigt användbart om du har haft problem med att sova.

När du dricker hett eller varmt kamomillte slappnar din kropp och dina muskler av. Det är också väldigt effektivt för att minska stress, nervositet och ångest.

En kopp kamomillte innan du går till sängs är perfekt för att slappna av.

7. Kokta ägg

Kokta ägg gör dig mätt

En av anledningarna till att du vaknar upp mitt på natten kan vara din aptit.

Om du inte ätit tillräckligt till middag (eller hoppat över den helt och hållet) kan din mage börja kurra och göra sömnlösheten värre.

  • För att undvika det kan du äta mättande livsmedel, såsom kokta ägg. När du blir av med hungern kan du sova bättre.

8. Grekisk yoghurt

Precis som mjölk innehåller yoghurt tryptofan, vilket gör den till ett livsmedel som bekämpar sömnlöshet. Tryptofan säger åt hjärnan att det är dags att sova. Grekisk yoghurt ger dig dessutom kalorier och protein.

Till skillnad från traditionell yoghurt innehåller den inte mycket laktos eller socker. Därför är den nyttigare.

9. Honung

Söta med honung

Det är en utmärkt idé att använda honung som ett naturligt sötningsmedel istället för socker eller konstgjorda sötningsmedel.

Dess kemiska sammansättning ger dig substanser med egenskaper som gagnar sömnen genom att göra hjärnan avslappnad.

  • För att njuta av fördelarna ska du söta det te du dricker på kvällen med en tesked honung.

10. Popcorn

Tittar du någonsin på film med en skål popcorn?

  • För att undvika sömnlöshet rekommenderar vi att du ser på animerade filmer, komedier eller romantiska filmer.
  • Titta inte på skräck, action eller science fiction eftersom det gör din hjärna mer vaken.

Eftersom de är rika på tryptofan ökar popcorn din produktion av serotonin.

Vilka livsmedel bör man undvika vid sömnlöshet?

Det är också viktigt att undvika ingredienser och rätter som har motsatt effekt, framförallt till middag eller innan du går till sängs:

1. Snabbmat

Ät inte skräpmat

Hamburgare, pommes frites och pizza är inte bra för din hälsa eller sömn.

  • Om du lider av halsbränna ska du inte äta snabbmat till middag.
  • Om du ska gå på en fest eller ett möte där de serverar snabbmat ska du försöka vänta tre timmar efter att du ätit innan du går och lägger dig.

2. Choklad och kaffe

När det är kallt går vissa till sängs med en kopp kaffe och en chokladbit. På sommaren kan de äta glass innan de går till sängs. Det är dock inte bra om man lider av sömnlöshet.

Dessa innehåller en ingrediens som aktiverar din hjärna och håller dig alert i flera timmar.

Choklad och kaffe bör alltså endast konsumeras fram tills eftermiddagen.

3. Alkohol och läsk

Undvik läsk och alkohol

Alkohol och läsk väcker också nervsystemet. De orsakar dessutom uttorkning och saktar ner hjärnans funktioner.

Det är inte smart att dricka dem innan läggdags.

Huvudbild från © wikiHow.com

MER FÖR DIG