10 enkla sätt att bränna fett under dagen

Kom ihåg att frukosten är viktig för att kroppen ska kunna starta och ämnesomsättningen börja bränna fett. Vidare får vi energi för dagen.

Bränna fett… En omöjlig uppgift? Inte alls. Det är vida känt att alla har olika typer av ämnesomsättning som gör det mer eller mindre lätt att gå ned i vikt. Men om vi vänjer våra kroppar vid dessa enkla vanor kan vi klara av det lite i taget! Här är tio enkla sätt att bränna mer fett under dagen.

1. Börja dagen med ett avkok på cayennepeppar, citron och grönt te

Grönt te

Detta är en enkel kur som är perfekt för att snabbt öka vår ämnesomsättning. Vi har redan talat om egenskaperna hos och fördelarna med grönt te, och nu vill vi att du börjar dra nytta av dem.

Hemligheten? Detta avkok på grönt te, cayennepeppar och citron ökar vår kroppstemperatur, vilket accelererar ämnesomsättningen och tvingar kroppen att bränna fett. Vi får även en mättnadskänsla vilket betyder att vi bränner fler kalorier och får i oss färre utan att ens märka det. Detta kallas för en termogen effekt.

Det är mer fördelaktigt att dricka detta te kallt, eftersom kalla temperaturer tvingar kroppen att använda mer energi.

Kom ihåg: en påse grönt te, en liten nypa cayennepeppar och en kopp kokande vatten. Låt dem blandas väl och tillsätt sedan lite citronsaft. Låt det stå i kylen i runt tio minuter innan du dricker det, och det är bäst att dricka det färskt.

2. Hoppa aldrig över frukosten

Frukost

Viktigt. Frukosten är en nyckeldel av dagen. För att du ska förstå vill vi ge ett exempel. Det finns personer som i sin strävan att tappa vikt föredrar att hoppa över frukost och middag. Detta betyder att de bara äter en stor måltid under dagen och småäter däremellan. Att hoppa över frukosten får vår ämnesomsättning att sakta ner. När vi inte ger den något att arbeta med finns det ingen energi att bränna, och därför förvarar kroppen fett.

Du måste äta en bra frukost; en balanserad och vettig frukost. Helt naturliga juicer, havregryn, kaffe, och ägg om du så vill. Dessa är väldigt lämpliga eftersom de ger oss magert protein och mättnadskänsla. Om du äter en bra frukost får du gott om energi, förebygger huvudvärk och sätter ämnesomsättningen i arbete. Glöm inte!

3. Fördelarna med vitamin D

Vitamin D

Flera studier, som den som publicerades i British Journal of Nutrition, säger att många kvinnor som har problem med att bränna fett och tappa vikt förbättrar sin situation genom att öka mängden vitamin D. Visste du att vitamin D hittas i lax, yoghurt, spannmål, och tonfisk, med flera? Det finns även vitamintillskott att köpa.

4. 20-20-regeln

Promenad

20-20-regeln är en typ av populärt lösenord för personer som vill bränna fett dagligen. Det är väldigt enkelt men du behöver lite viljekraft. När du går upp på morgonen gör du 20 magövningar. Under dagen ska du även springa eller promenera i 20 minuter och givetvis gå uppför 20 trappsteg. Varför inte börja med denna rutin?

5. Drick två liter vatten

Vatten

Det är alltid det mest välkända och enklaste rådet, men ändå är det inte alltid vi följer det. Dricker du normalt sett sex till åtta glas vatten om dagen? Om du tycker det är svårt kan du lägga till lite citron. Det gör det godare att dricka!

6. Mer fibrer, tack!

Havregryn

Fibrer är perfekta för att bränna fett, reglera vår ämnesomsättning och förbättra matsmältningen, vilket gör att du kan undvika den klassiska förstoppningen. Det är perfekt att börja dagen med en skål havregryn. Till middag kan du äta broccoli, sparris eller blomkål, som alla är utmärkta. Brödet du konsumerar bör vara gjort på fullkorn, och om du inte har provat rågbröd är det dags att göra det och upptäcka alla fördelar det kan ha för dig.

7. Ett grönt äpple om dagen

Äpple

Detta är ytterligare ett tips som är lika vanligt som det är effektivt. Du kan ha med dig ett grönt äpple i väskan för morgnar när du plötsligt blir sugen på något. Kom ihåg att tvätta dem väl och att äta även skalet, eftersom det är äppelskalet som huserar många av de fördelaktiga egenskaper som hjälper dig att tappa vikt. Hälsosamt, gott och medicinskt. Ett äpple om dagen är bra för magen.

8. Fly från din rutin

Cykla

”Fly från din rutin”. Det låter som en självhjälpsfras, vi vet, men tanken bakom dessa ord är i grunden att du ska ändra hur du tänker och därigenom bränna fett. Hur? Det är väldigt enkelt: välj att ta trapporna istället för hissen, ta den långa vägen hem, sitt inte för många timmar på soffan, och det är bättre att gå ut på promenad med vänner än att sitta på ett kafé. Enkla saker som gör stor skillnad.

9. Ta hand om din sömnhälsa

Vad katter kan lära oss om sömn

När vi talar om sömnhälsa menar vi att få tillräckligt med vila. Du kanske blir överraskad, men tillräckligt med sömn hjälper till att bränna fett. Hemligheten ligger i hur din kropp rensar bort gifter när du sover djupt. Det är då den eliminerar allt du inte behöver genom lymfsystemet och levern. Allt detta betyder att vi enklare kan bränna fett och bli av med det.

Du bör sova mellan 6-8 timmar om dygnet. Sitt inte uppe sent, men gå till sängs minst två timmar efter att du ätit middag.

10. Skratta lite mer!

Skratt

Vi ska avsluta denna artikel med ett leende och en verklighet: att le hjälper till att bränna fett. Olika studier visar att 15-20 minuters skratt om dagen bränner upp till 50 kalorier. Så enkelt är det.

Varför inte börja skratta redan nu?