10 budord för en ung och skarp hjärna

Hjärnvågor

Du kan ha gråa hår, rynkor runt ögonen och även en tendens till artrit i dina händer när du når en viss ålder. Men trots dessa tecken på åldrande kan du fortfarande bibehålla en ung och skarp hjärna under hela ditt liv.

Trodde du att det var omöjligt? Inte alls. Tänk på din hjärna som en muskel som du tränar varje dag; du ger den intressanta stimuli och problem att lösa som bidrar till att stärka den. I slutändan spelar det ingen roll hur gammal du är – du har en ung och skarp hjärna.

Vill du veta hur du uppnår det?

1. Promenera en timme varje dag

Promenad

Vi säger det om och om igen på vår blogg: , gå, gå och gå lite till. Att röra på kroppen hjälper dig att slappna av, stärker ditt hjärta och ger dig lite daglig motion på samma gång.

Fysisk aktivitet motverkar faktiskt kognitiv nedsättning, minskar stress och stimulerar tillväxten av nya nervceller i hippocampus. Det förstärker ditt minne och gör att du mår bättre känslomässigt. Vilken ursäkt har du för att inte ta en trevlig promenad i detta ögonblick?

2. Ha några hobbies

Vet du hur hälsosamt det kan vara att ha en hobby? Att spendera ett par timmar om dagen med att göra något du verkligen älskar är som att förse hjärnan med ”bränsle”. Det spelar ingen roll vilken typ av uppgift det är – det skulle kunna vara att samla på frimärken eller mynt, sticka, rita, skriva, ta hand om ditt husdjur eller arbeta i trädgården.

En av de största fienderna till en ungdomlig och skarp hjärna är en ensidig vardag. Att göra samma saker varje dag kan allvarligt försämra din kognitiva förmåga, så tveka inte – börja göra de saker som du älskar!

3. Få i dig tillräckligt med näring

Två av hjärnans största fiender är höga nivåer av dåligt kolesterol och blodsocker.

Du kanske blir förvånad över att höra att läkare ibland hänvisar till demens som ”typ-3-diabetes eftersom denna neurodegenerativa sjukdom orsakas av åderförkalkning i hjärnan… som i sin tur delvis orsakas av bristande näringstillförsel.

Så se till att alltid upprätthålla en mångsidig, balanserad och fettsnål kost!

4. Få massor av frisk luft

Mängder av studier har varnat för något överraskande: luften du andas i storstäder kan orsaka mer än bara problem med luftvägarna. Den kan höja nivåerna av ångest och även utlösa en stroke.

Försök att fly trånga stadsmiljöer när så är möjligt, och kom ihåg att andas in ren, fräsch och frisk luft.

5. Få mellan sex till åtta timmars sömn per natt

SömnKronisk sömnlöshet är en av hjärnans ”dödliga fiender”. Det kan leda till att du förlorar mental skärpa, ge dig minnesproblem samt utlösa anfall av stress och ångest. Sömnlöshet är ett allvarligt problem som måste lösas. Att låta din hjärna vila i minst sex timmar är lika viktigt som att hålla dig både fysiskt och mentalt aktiv.

6. Röker du?

Vi behöver knappast påminna dig om att rökning är dåligt för dig. Rökning kräver inte bara miljontals liv per år, utan lämnar också många familjer utan sina nära och kära. Om du är rökare, eller om någon av dina närmaste fortfarande röker, bör du påbörja arbetet med att få ett slut på denna farliga vana.

7. Vikten av relationer

VänskapAtt ha en stabil krets av sanna vänner kan ge dig stora fördelar för sinnet och hjärnan. Dina nära och kära lyssnar på dig när du har ett problem, uppmuntrar dig när du behöver det, hjälper dig att ta dig ur gamla hjulspår… att ha bra vänner är viktigt för att hålla din hjärna ung och frisk.

8. Försök att lära dig något nytt varje dag!

Var mer nyfiken på livet, sök ny kunskap och lär dig nya saker varje dag. Varför inte starta din egen blogg och berätta om dina dagliga upplevelser? Eller byt några bra recept med dina vänner för att prova nya rätter? Livet är fullt av sätt att förbättra sinnet och berika dina erfarenheter, och vi kan försäkra dig om att detta definitivt kommer att hjälpa dig att bibehålla en ung och skarp hjärna.

9. Var optimistisk

Positiv attitydAtt ha en positiv attityd är som att ta en daglig multivitamin. Det är den bästa medicinen för att hålla dig motiverad och hjälpa dig att hantera livets komplexitet. Visst, vid otaliga tillfällen har du haft negativa känslor som har gjort att du velat springa din väg och fly från känslan av nedstämdhet.

Men det är inte värt det. Lär dig att vakna upp med ett leende på läpparna och skapa en sund och enkel attityd som är fylld med optimism.

10. Älska, och njut av livet

Om du har drabbats av ett emotionellt bakslag, stäng inte ditt hjärta till världen för all framtid. Kärlek är ett äventyr som alltid är värt risken. Men bli inte besatt av att hitta en partner: det viktigaste är att aldrig förlora förmågan att älska dig själv och din familj.

Om du har barn, uppskatta dem. Spendera tid med ditt husdjur, din familj och dina vänner, och ha alltid deras bästa för ögonen. Och framförallt, glöm aldrig att älska dig själv som du är. Att ha en positiv självkänsla är viktigt för att hålla din hjärna frisk och ung.